Jak si nenechat ukrást skútr

Leave a Comment
Krade se. Krade se všechno, krade se všude. A kradou se i motorky a skútry. Všude. Skútr sice není tak "lukrativní zboží" jako pořádná, i desetkrát dražší motorka, zato jej v pohodě odnesou dva chlapi, hodí do dodávky a jsou fuč i se skútrem. Proti tomu nepomůže ani zamknutá řidítka, ani zámek přední brzdy, ani imobilizér a nakonec ani alarm.
Podle všech dostupných zdrojů je nejúčinnější řešení jediné: "vzít pořádnej řetěz a skútr přivázat k něčemu fest pevnýmu". Zajímavý fenomén jsem pozoroval onehdy v Itálii - čím víc jižněji, tím tlustší řetěz. Doporučuje se přivázat motorku i v garáži. Třeba k oku zapuštěnému do podlahy.


Alarm ale taky není samozřejmě k zahození. Může odradit a zahnat příležitostné nenechavce. Jiný level je tichý alarm, co posílá sms nebo zavolá na mobil, ale zloděje nezažene, ale ani nevyprovokuje. Zato máš šanci ho dopadnout. Zloděje.


Další úroveň je gps tracker (ten má v sobě skutečný GPS modul k určení polohy podle satelitů) nebo gsm tracker (polohu určuje mnohem nepřesněji triangulací podle polohy BTS). Tracker dálkově ovládáš pomocí sms a zavoláním a pomůže ukradený skútr dohledat a pak snad i zachránit. Ale jenom pokud zloději tracker dřív neobjeví. Taky pak ale můžeš i za běžného provozování polohu skútru zjišťovat a třeba automaticky zaznamenávat. Ale to může být dvojsečné. ;-)

Tato zařízení se dají samozřejmě kombinovat. Originální a značkové zabezpečení stojí ale bratru několik tisíc. "Čína" se dá sice pořídit jen za pár stovek. Ale znáš to, "čína".


Poslední možnost je - pojištění. To sice přímo ukradení nezabrání, ale když jej poctivě platíš, nejspíš se nic nestane. A když už, tak nezůstaneš chodcem dlouho. ;-)

Čti dál
neděle 10. dubna 2016

5 nejlepších motorkářských her na chytré telefony podle Motorkáři.cz

Leave a Comment
Sám jsem nedávno propadl na telefonu hře Traffic Rider (Android / iOS). Traffic Rider je skoro trenažér jízdy na motorce po městě i mimo, ale hlavně v hustém provozu. Nejzábavnější mi přišlo, že začínáš na skútru, pak si "koupíš" lepší skútr, pak motorku, pak lepší motorku a pak zase lepší a lepší... Jako v reálném životě. :-) Plánoval jsem se o tento herní zážitek i podělit, sepsat nějakou recenzi. Už nemusím. Na Motorkáři.cz najdeš jak recenzi hry Traffic Rider tak dalších motorkářských her na mobil s Androidem i iOS.

5 nejlepších motorkářských her na chytré telefony | Motorkáři.cz:
"...výběr pěti her na chytré telefony, který byste měli při svých toulkách mobilními aplikacemi rozhodně vyzkoušet."

Reálné jízdě se ale nic z toho nevyrovná. ;-)

Čti dál
úterý 5. dubna 2016

Co si obléct na skútr

Leave a Comment
Z prosté otázky "Co si obléct na skútr?" si můžeš vytvořit pěkně těžké dilema, i když ti to zpočátku nemusí tak přijít. Z podstaty operativního přibližovadla chceš na skútr jen "nasednout a jet". No jistě, musíš "nasadit helmu, nasednout a jet". Třeba ve Francii musíš "nasadit helmu, natáhnout rukavice, nasednout a jet". Rukavice jsou ale fajn i bez povinnosti. A nezapomeň, že si ze zákona musíš chránit i oči! Ale to je všechno, co musíš. Další už je na tobě. V letní slunné Itálii úplně normálně jezdi na skútrech ženské do práce v šatečkách a na takovýchhle šteklích. Jen helmu na hlavě.


Rukavice jsou dobré "motorkářské", pevné, vypolstrované a s chrániči kloubů. Jde jak o zimu, tak o "mechanickou" ochranu a bezpečnost. Vzpomeň si jen jak bolí, když tě někdo klepne přes prsty. ;-) O pádu na ruce raději nemluvě. :-(



Je dobré mít i pevné boty. Nebo alespoň boty s pevnou špičkou. Brnknout nohou o zem je tak snadné! Zvlášť pro začátečníka. A mezi prsty taky nepříjemně fouká. I v létě!

Na skútru to vůbec dost "táhne". S tím počítej a obleč se tepleji, než by ti stačilo jako chodci. Což o to, ve městě to nemusí třeba tak zlé, ale vyjedeš mezi pole, přidáš plyn a teplota klesne ještě o několik dalších stupňů. Hlavně si pohlídej krk, tu mezeru mezi límcem a helmou, a ledviny, tu mezeru mezi bundou a kalhotami. Ale i s běžným zimním oblečením můžeš pohodlně jezdit i kolem nuly.

Na skútr, stejně jako na motorku, si oblíkni výrazné oblečení. Kanárková žlutá je dost dobrá, i když se ti nelíbí. Přitáhne oči i jinak celkem nevšímavých řidičů. Reflexní prvky se předpokládají automaticky. Vykašli se na černou eleganci a natáhni si vestu nebo aspoň reflexní šráky nebo kšandy. Ty přes jedno rameno navíc působí dost "policejně" a auta si drží z nejistoty větší odstup. ;-)




Helma neboli přilba je povinná. Tečka. Ale můžeš si vybírat z nepřeberného množství typů, značek a modelů. Základní dělení je na helmy otevřené, bez "brady", zavřené čili integrální - integrálky, a výklopné. Obyčejně si na skútr bereš helmu otevřenou. Ale když třeba mě v ní viděli moji motorkářští přátelé, unisono mě okřikli: "Chceš jezdit v tomhle? Seš blázen?". Nechráněnou čelist považují za smrtelný hřích. Doslova. Ideální mi i proto přijde výklopná helma, která se nasazuje pohodlně jako otevřená, při krátkých zastávkách si ji nemusíš sundávat, stačí jen vyklopit, stejně tak při kratších pojížďkách, a přitom zavřená poskytuje stejnou ochranu, proti počasí i při nehodě, jako integrálka. Hodně užitečná je také integrovaná sluneční clona.




Všeobecně se předpokládá, že na skútru pojedeš po městě, pomalu, a že se nic nestane. Ale když vyrazíš na delší trasu, pojedeš na silnějším skútru nebo se o sebe budeš trochu víc bát, pohlídni se po něčem "na motorku". Většina "mudlů" má motorkáře kvůli jejich koženým kombinézám s různými "vycpávkami", vysokým botám, plastovým chráničům a dalším "blbostem" za děsný frajery. Opak je ale pravdou - pokud budeš chtít být opravdu frajer, pojedeš na motorce jenom v trenkách. (Krátká vzpomínka na letní slunnou Itálii...) Všechna ta motorkářská paráda je tu hlavně od toho, aby se ti stalo, když už se něco stane, co nejmíň. Přesně takto zní všechna oficiální doporučení. Připomenu zase iBesip.cz a brožůrku Na motorce v praxi (v pdf).


Cena plné motorkářské výbavy může ale celkem snadno i přešvihnout cenu tvého městského skútru. Taky se nikomu asi moc nechce navlíkat se patnáct minut "do brnění" na desetiminutovou cestu do práce. A pak zase vysvlíkat... Ale není problém si vybrat něco z různě vyztužených kalhot, kevlarových jeansů, navlíkacích chráničů... Nejsou to levné věci. No ale, schválně, zavři oči, na chvilku, a představ si, jak ti v zatáčce na písku podjede kolo a jdeš k zemi, jak do tebe šťouchne nějakej blbec na křižovatce a jdeš k zemi... Není o tom ta písnička "hlava, ramena, kolena, palce"?




Jako všechno i motorkářské a skútrařské oblečení a obutí pořídíš na internetech. Je to ale oblečení. To je třeba si vyzkoušet. Aspoň já si bez zkoušení nic koupit nemůžu. A to to docela nesnáším. Je prostě lepší zajet do nějaké speciálky kde i poradí a pomůžou s výběrem. Fuj! To je jak z letáku. ;-)



Tady máš pár doporučeníhodných moto-shopů:
A na závěr ještě jedna vzpomínka na letní slunnou Itálii :-)

Čti dál
sobota 2. dubna 2016

Byly doby, kdy jsme nebyly omezení. Dávné doby.

Leave a Comment

Omezení rychlosti v ČSSR v roce 1976: Autobahn všude | Autoforum.cz:
"Paušální rychlostní limity nebyly v Československu nic běžného, pokud přesto nějaké platily, bylo to hlavně v dobách, kdy byl automobilismus ještě v plenkách. Za první republiky byl platný ještě rakouskouherský předpis, který hovořil o maximální rychlosti 15 km/h v uzavřených osadách a 45 km/h mimo ně. A limitována byla i rychlost koně: 6 km/h. Jak toto omezení kdo vymáhal a jestli k identifikaci přestupce sloužil cejch koně na jeho zadních partiích, nevíme."
'via Blog this'
Čti dál
pondělí 28. března 2016

Ani získat řidičák na motorku nebude jak dřív...

Leave a Comment
V hromádce nově platících dopravně orientovaných zákonů a nařízení se schovávají i radikální změny ve způsobu získávání řidičáku na motorku. Čti Z motorek v autoškolách zmizí druhá řídítka na Motorkáři.cz.
"První zásadní změnou je již zmíněná novela vyhlášky 167/2002sb. Od 1.11.2015 jsou ve vyhlášce velmi přesně obrazově vymezeny tzv. zvláštní jízdní úkony (slalom, osmička brzdění, vyhýbání apod.). Ovšem velký problém je, že nyní jsou novým zněním vyhlášky nastaveny tyto úkony relativně přísně, dalo by se říct „od stolu“ a i skuteční odborníci z řad učitelů autoškol a instruktorů motoškol, kteří se výcvikem a tréninkem těchto úkonů už dříve aktivně zabývali, se shodují, že některé úkony např. úhybný manévr je v této podobě vyhlášky pro žáky v podstatě nezvládnutelný."

'via Blog this'
Čti dál
středa 23. března 2016

Tak nám zase změnili vyhlášku, paní Müllerová!

Leave a Comment
"Tak nám zase změnili vyhlášku, paní Müllerová!" Dlouho se mluvilo a psalo o nějakých změnách, většinou těch "mediálně zajímavých", tedy vesměs nejméně důležitých, jako je vyšší rychlost na pár kilometrech nějakých silnic kdesi za kopcem. Pak se dlouho mluvilo a psalo o jiných, aktuálnějších věcech. A najednou se (zase!) divíme (jen pokud nás tato informace vůbec už stačila dostihnout), že vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádí zákon č. 361/2000 Sb. ve znění pozdějšího novel, platí. Zákonodárci si pohráli mimo jiné s významem některých značek tak, že se ti zježí vlasy a slabším náturám se udělá špatně. "Náklaďák" je teď i kombík s přepážkou, na kruháči platí přednost zprava a nebo taky ne, "zimní výbava" platí i v létě... Takže sednou a študovat!





Čti dál
sobota 19. března 2016

Jak jezdit na skútru

1 comment
Aby bylo jasno, bavíme se o skútru "o objemu 125 ccm s automatickou převodovkou a s poměrem výkon/hmotnost 0,1 kW/kg" (asi tak do výkonu 11 kW), na kterém u nás (!) můžeš jezdit od roku 2013 s řidičákem na osobák (skupina "B"), nebo od 16 let s patřičným oprávněním "na malou motorku". A aby bylo jasno ještě víc, jsme v situaci poměrně zkušeného řidiče právě s "béčkem", ale zcela bez zkušeností s ježděním v jedné stopě s motorem. (Přesně této situaci je věnovaná stránka Jízda na skútru do 125 cm3 s automatickou převodovkou na iBesip.cz, kam se ještě vrátíme.)

Jak jezdit na skútru? Přeci "jako na kole"

Přesně to ti bude tvrdit každý motorkář. Samozřejmě tu je pár rozdílů. Kolo zpravidla neváží přes metrák, těžiště stroje je tím pádem jinde a tím je dané jiné i chování při jízdě. Ale pokud z kola nepadáš, ovládnutí skútru ti nebude dělat větší problém. Na skútru se jezdí opravdu velmi snadno. Sedneš, přidáš plyn a - jedeš. K tomu ti postačí základní instruktáž: "Tímto takhle přidáš plyn, takto ubereš, tato páčka vpravo je přední brzda, tato páčka vlevo je zadní brzda - takže bacha! Opačně jak na kole! Tak teď nasedni, přidej plyn, jenom trochu, počkej, až zabere variátor, a jak se dáš do pohybu, zvedni nohy. Při zastavení naopak. A s brzdami opatrně." Jak se přidává plyn na motorce ví každý kluk od mala, která brzda je která si zapamatuješ rychle, a chování variátoru můžeš znát třeba z motokár nebo ze zahradního traktorku. Jak se motor dost roztočí, stroj chce jet. Prostě automat.


Na to vše je třeba přivyknout. A naučit se to. Praxí. Sice přesně tam kam chceš pojede skútr nejspíš až po několika hodinách ježdění, na to pozor, ale pár koleček na parkovišti by pro základní zacvičení mělo stačit. Dej si taky pozor při manipulaci s nastartovaným skútrem. Ta potvůrka může být překvapivě živá i bez jezdce! ;-)

Jako na všechno, najdeš samozřejmě i návodů "jak jezdit na skútru" na YouTube tuny. Kvalita se pochopitelně různí. Tak třeba toto...


Protože všechno se "z internetu" naučit nedá (prý), jsou tu i různé motoškoly a kurzy. Třeba Skútr Motoškola Masarykova okruhu.

Jak jezdit na skútru? Jako v autě určitě ne

Další "level" je vyrazit na silnici. Opravdovou silnici s provozem. Silnici s egoistickými automobilisty, namistrovanými motorkáři, bezohlednými chodci a drzými cyklisty. Však známe se. ;-) Asi chvilku pojedeš "jak baba", u kraje a pomaleji, ale jak ztratíš nejistotu prvničky, rychle zapomeň na návyk z kola jezdit při krajnici! Když pojedeš při kraji i normální rychlostí, bude se tě snažit předjet úplně každej. I ten, co na to nemá. A současně ti nebude nechávat zrovna dost místa. Jeď si pěkně prostředkem pruhu. Ono se to zdá možná blbé, ale opravdu je třeba dát těm za tebou jasně najevo, že "tady jedu já". A stejně tak je nutné "dostat se do zrcátka" auta před tebou. A než zastavíš na křižovatce na červené, zajeď pro změnu ke středové čáře tak, aby tě ten před tebou viděl v bočním zrcátku, a současně tě nerozmačkal ten blbec za tebou, když to nedobrzdí. Tím se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu - musíš předvídat! Na skútru, stejně jako na motorce, musíš mnohem víc předvídat chování ostatních, než v autě. Oproti řidičům v autě jsi úplně nahý. O náklaďácích nemluvě.

Zkušenosti z auta a "znalost terénu" ti situaci zjednoduší jen v tom, že nemusíš přemýšlet kudy se kam dostaneš, kdy přejet do jakého pruhu, naopak už třeba víš, kudy jet, aby ses vyhnul hustšímu provozu.

Vraťme se teď k článku Jízda na skútru do 125 cm3 s automatickou převodovkou na iBesip.cz, kde najdeš trochu účelově děsící, ale zároveň vtipné - ale jo, vtipné video o přerodu "plechovkáře" ve skútristu. Víceméně shrnutí všeho, co jsem tu sepsal.


Pro další rady zajdi zase na YouTube. Různých poučovacích videí najdeš až moc, ne všechna jsou pro svou nekvalitu koukatelná, ale nenarazil jsem zatím na žádné, co by vyloženě lhalo.



Jak jezdit na skútru? Stejně jako na motorce

Oni to motorkáři sice neuznávají, ale skútr je taky motorka. Máš to napsané i v techničáku a na pojištění. Mezi skútrem a motorkou je rozdíl jen v koncepci uložení motoru a v kapotáži. Skútr také nemusí mít jen malý obsah a výkon. Běžné modely velkých cestovních skútrů mají obsah kolem půl litru a víc. Také "automat" je obvyklý až v současnosti. A posmívá se někdo autům s automatem? Jak motoráři nahlíží na skútr názorně ukazuje (současný) popis Skútr – Wikipedie. Každá druhá věta minimálně zavání polopravdou. Znám ale osobně i několik motorkářů srdcařů s "opravdovou mašinou", co na skútru normálně jezdí a nestydí se za to. Není totiž proč.

Dost motorkářů se netají názorem, že řidič s "béčkem" na skútr nepatří. Že přeci nemá tu správnou autoškolu - teda - motoškolu, že nemá ty správné motorkářské návyky. Ale prosím tě - koho kdy kdo naučili v autoškole opravdu řídit? A na druhou stranu se po silnici může zcela legálně motat kdokoliv, ale úplně kdokoliv na kole, bez proškolení, bez zkušeností, bez přilby, bez zodpovědnosti... A všichni ostatní můžou jenom tak dávat pozor.

Ale neboj, tvoji kamarádi - motorkáři budou mít z tvého nového skútru jen radost - už totiž ví, že tě dostali, že jsi jejich. ;-)

Ještě jedna drobnost: motorkáři se na silnici zdraví. Jen tak zvednou prsty levé ruky. Ale i ti tvoji kamarádi ti budou tvrdit, že motorkáři skútristy zásadně nezdraví a když zdraví skútrista motorkáře, je to trapas. Mám ale jinou zkušenost. Pravda, mohl za to možná pokročilý podzim, kdy jezdí jen ti skalní (a ti "čerství"), nebo nekompromisní design PCX, ale zdravili mě jak motorkáři, tak maník na čtyřkolce. Nepozdravil mě naopak kluk na skútru.

Vraťme se znovu na iBesip.cz. Já osobně měl donedávna BESIP spojený jen s dopravními hřišti a poučkami pro ježdění na kole, tak, jak si to pamatuji ze školy. Přitom na webu iBesip.cz najdeš celou sekci Motocyklista věnovanou motorkářům včetně brožurky Na motorce v praxi (v pdf). Vše sepsáno dost dobře, místy skoro až moc "promotorkářsky". Doporučuji aspoň prolistovat. Také YouTube kanál Motocyklisté i obecný YouTube kanál BESIP není od věci projet. Samozřejmě BESIP trochu straší, ale opravdu je lepší si uvědomit včas, že v případech, kdy jde v autě jen o plechy, jde na motorce a na skútru o život. Nebo aspoň o zdraví.



Na bezpečnost a techniku jízdy je zaměřený mimo jiných třeba YouTube kanál australského scootersales. Trochu moc australského mluvení, jízda vlevo, ale poctivé rady zkušeného motorkáře.




Jak jezdit na skútru? Hlavou. Hlavně Hlavou

Když se zamyslíš nad jakýmkoli sestřihem motorkových nebo skútrových bouraček zjistíš, že jen potvrzují "základní balík" bezpečnostních rad a pouček pro jízdu na motorce a skútru.


S koukáním na ty bouračkový videa ale opatrně! Mohlo by tě to zastrašit. Na druhou stranu většinou se ty lidi zase ze země zvednou. To je přeci povzbudivé, ne?

Čti dál
pondělí 15. února 2016