Krátká zpráva z veřejné diskuze o rezidentním parkování v Brně

Leave a Comment
Ve středu 26. října se na radnici Brno-střed konala beseda "Veřejný prostor a rezidentní parkování v Brně". Jak na podobné akce nechodím, na tuto jsem se vypravil. Jednak nalepili "zvací plakáty" na domovní dveře po celé ulici, jednak se mě to bytostně týká. Besedy se zúčastnili zástupci radnic města Brna a "středu", Brněnských komunikací a Nadace Partnerství (myslím, že ten jeden podle mého zcela nekompetentní člověk, tam byl za ně).


Sál byl téměř plný, všichni jsme vyplnili jakýsi dotazník, ve kterém jako vždy byly zcela ignorovány motorky a skútry jako dopravní prostředky, po krátkém úvodu, který byl z poloviny plný demagogických "faktů", jsme se přihlásili o lístečky s číslem a pak podle pořadí mohl každý položit několik otázek. Až na vystoupení několika "zoufalců" byly otázky z fóra k věci a na obecné principy a konkrétní situace. Bohužel, nicméně podle očekávání, se ukázalo, jak je celá koncepce brněnských "modrých zón" nedotažená.


Už jen to, že veškeré informace máš najít na webu www.parkovanivbrne.cz, který ale ještě nespustili, protože prý ještě nejsou jasné ceny a termíny a tak je prý lepší neříkat vůbec nic. Logika! Prozatím tě doména přehodí na rozhovor Matěj Hollan: Systém rezidentního parkování začneme v Brně postupně spouštět v roce 2017. Tam najdeš sice informací dost, pro představu určitě, ale ne zcela přesných.

I z toho je vidět, že rezidentní parkování v Brně prostě bude. Tečka. O tom se diskuze nevede. "Modré zóny" budou vyznačeny bílými čarami a dopravními značkami, nic se nemá přestavovat ani přistavovat. Prostě co nejlevněji. Přitom by mělo dojít i k revizi ostatního dopravního značení, což by mohlo být ku prospěchu, protože v Brně je značkových nesmyslů dost.

Současně se zruší vyhrazená parkovací místa pro komerční subjekty.

Vše započne v květnu 2017 nejstředovitějším brněnským středem. Pak se bude "nákaza" šířit od středu dál. Střed bude rozdělen na 28 oblastí.

Rezidentský poplatek by měl být ve stovkách, abonentský v tisícovkách ročně. Kdo je kdo? Viz výše uvedený rozhovor.

Vše bude vázáno na RZ (dříve SPZ) a trvalé bydliště. Nemáš-li trvalé bydliště, nemáš nárok. Nemáš-li k autu "právní vztah", nemáš nárok. Trvalé bydliště by se ve Brně-střed dalo obejít adresou "na magistrátu".

Kontrolovat značky zaparkovaných aut budou projíždějící kamerové vozy. Pro zlepšení ovzduší a budou celodenně městem kroužit další auta.

Jak to bude mít majitel nemovitosti mi není jasné, protože mi informace z besedy a z rozhovoru nepasují. Pro návštěvy včetně řemeslníků si koupíš "návštěvnický balíček" hodin a budeš muset zadávat on-line přes web povolení konkrétní značky do systému.

Pro ještě větší znechucení všech, kdo by chtěl snad do Brna ještě zajet, bude v uličkách třicítka. Jen myslím úředníci nějak nezvážili reálnou měřitelnost překročení omezené rychlosti.

Celý systém pak staví na webu a aplikacích pro mobily. Vůbec se tak město neohlíží na starší populaci. Nemluvě o nespolehlivosti takových řešení. Plánuje se aspoň možnost registrace do systému i na pobočkách dopravního podniku. Aby ne, když si uvědomíš, jak úžasně se dá dostat na Zvonařku 5, kde má být ústřední přepážka.

Při tom všem ÚŘEDNÍCI NEZNAJÍ poměr registrovaných aut, rezidentů a potřebných míst. Neznají relevantní vstupní data. Výsledky opatření jsou tak zcela na vodě. Rezidenční parkování se v Brně zavádí ne proto, že někdo spočítal, jak to pomůže, ale jen proto, že to jinde prý funguje. Což ale tvrdí povětšinou pouze "vrchnost". "Oběti" jsou opačného názoru.

Jediná opravdu pozitivní informace je tedy jen to, že za motorky a skútry se platit nebude a měly by pro ně vzniknout nově vyhrazená místa. Ale jak to bude ve skutečnosti...


P.S.: Jeden pán vystoupil s požadavkem na načárání parkovacích míst na Obilňáku. Jednomu přijde, že zavést vyznačením do parkování řád povede k lepšímu parkování. Sám jsem onehdy seznal, že je to jen klam a šalba. A kupodivu to ví i úředníci! A tak jsem se zeptal, proč, když to ví, v létě nechali načárat nesmyslně široká parkovací místa po rekonstrukci na ulici Pellicova, kde se tak přišlo tak o pět míst. Aha, za to úředníci nemůžou, to ta stavební firma, ta to měla v projektu a nikdo ji už zastavit nemohl. A že to zase nechají smazat, jak se budou vyznačovat rezidentní zóny. Ale jak smažou dál vyznačená místa jinými kostkami, to už nevěděli. Úředníci.

Čti dál
sobota 29. října 2016

To je MAŠINA!

Leave a Comment
Mašina! V češtině buďto lokomotiva, nebo jakýkoliv "úžasný stroj". A když je to motorka s parním strojem? To je pak co? Takovou věc sestrojili už v roce 2014 v holandském Revatu Customs a dali jí jméno Black Pearl - Černá perla.



Taky mají na svědomí dieselovou motorku, i když ta už "není tak jedinečná". Ale pořád je to úžasná mašina! :-)


I další kreace jsou interesantní...

Zdroj: Black Pearl, A Custom Motorcycle Powered by a Steam Engine

Čti dál
neděle 23. října 2016

Jak začít jezdit na motorce podle Yammieho

Leave a Comment
Yammie Noob moc pěkně sesumíroval, co je třeba vědět před tím, než začneš jezdit na motorce. No ano, je to 'merika, co se týče řidičáku můžeme jen závidět, ale všechno ostatní je aplikovatelné celosvětově.


No, já bych ti jen navíc před "opravdovou motorkou" doporučil zkusit ještě skútr. ;-)

Čti dál
čtvrtek 20. října 2016

Trabant mezi dragstery :-)

Leave a Comment
Trabant je dnes rarita všude po světě, počítám kromě bývalé NDR. Zvlášť nepatřičně působí chudé socialistické auto v bohatých kapitalistických USA. A co teprve na závodě dragsterů! No né, nečekej nějaké překvapení. Je to zcela reálná realita, ale dohnaná ad absurdum.



Čti dál
středa 19. října 2016

Nevěř ničemu, co vidíš ve filmu :)

Leave a Comment
Automobilové honičky veteránů, ničení obskurně drahých supersportů v ulicích měst, futuristické kreace... Se ztvárněním těchto strojů ve filmu pomůže auto neauto studia speciálních efektů The Mill. Jen zírej, stojí to zato. :-)



Čti dál
neděle 16. října 2016

Levný intercom do helmy na motorku i skútr

Leave a Comment
Po nějaké době skútraření, kdy už začala hladina každodenního adrenalinu postupně klesat k normálu, jsem se rozhodl vyzkoušet jízdu "s muzikou". Našel jsem v šuplíku jakési postarší kossy, sice pecky, ale hrají dost hlasitě i mimo uši, nacpal je do tapecírungu helmy a vyjel. Sluchátka zapíchnutá do mobilu s hlasitostí naplno dělala co mohla, ale pokus přesvědčivě ukázal, že za a) je jízda do práce s muzikou příjemnější, že za b) není až tolik rušivá, ale že za c) ten otravnej kablík nechci.

Zkoušel jsem i svoje blooetoothové špunty, ale ty se mi nepodařilo ani udržet pod helmou v uších. Ani nejsou dost hlasité.

Když jsem se osmělil naložit spolujezdce, začal jsem uvažovat také o interkomu. Když začneš po něčem takovém pokukovat, dojdeš záhy k trpkému poznání - bezdrátový interkom je strašně drahá legrace! A "krabička" s konektory? To je uznej poněkud zastaralé řešení.

Zkusil jsem ještě vymyslet nějaké vychytralé řešení. Všichni máme mobily. Když si každý propojí svůj mobil se svými sluchátky a oba mobily se propojí mezi sebou... Našel jsem několik aplikací pro Android (třeba Intercom for Android, nakonec další ti u toho vyskočí).  Ale pro "mix" jen jednu - iPhone / Android Walkie Talkie, Intercom App - LINEAPP. Ale není použitelná bez routeru. Montovat do skútru Wi-Fi hotspot by bylo ale trochu moc.

Ještě by se dalo místo interkomu telefonovat. Hmm...

Vrátil jsem se k hledání opravdového bezdrátového interkomu, handsfree a sluchátek. Nejlépe v jednom. No ano, jsou toho tuny. V Číně. Ale protože to ani tak není levná sranda, pokoušel jsem se dopátrat nějakých referencí, skutečných recenzí. Nakonec jsem rezignoval na další "hledání jistoty" a objednal částečně naslepo "BT Interphone + Handsfree Bluetooth Set for Motorcycle / Skiing Helmet (Pair / 800M-Transmission)"EU Direct DX site, "evropské" verze DealeXtreme. Na ebay.com samozřejmě najdeš to samé taky. I jinde. Ale už ses otravoval s proclíváním? Chtěl jsem rovnou pár, protože interkom, a vybral jsem model bez displaye, protože zabudované rádio neplánuju používat. Týden to plulo do Evropy, dva dny z Holandska do České republiky a pak týden z Česka do Brna. To jen pro srovnání vzdáleností. ;-)

Většina recenzí, co jsem našel, začala a skončila "unboxingem". Tak jako začít se tím musí. Krabička překvapivě fortelná, obsah pěkně zabalený, vše poctivě v páru, rezervní lepící podložky, dvakrát držák nalepovací a nacvakávací, anglický návod. Po nabití první uspokojivé testy. Párování s telefonem v pohodě, párování mezi sebou taky. Dosah dle popisu. Bluetooth je jen verze 2.1, čemuž odpovídá protivné pípání coby potvrzování všech operací. Ono je to zařízení celkem staré, ale aspoň nevypadá.


Po zabudování do obou přileb ("helem" je divný slovo) - vyklápěcí Caberg Duke a integrálka Nox - a praktickém vyzkoušení v městském provozu ti říkám, že...

  1. Montáž je snadná, jen najít to správné místo pro sluchátka a protáhnout kablíky a mikrofon molitany. To se liší helma od přilby. Na Caberga stačil nacvaknout klip a sluchýtka se suchým zipem chytla rovnou na vystýlku. Nechal jsem to "provizorně" tak. V Noxce je u uší hladký plast, ke slovu přišly nalepovací suché zipy. Nalepit jsem musel i držák interkomu, protože Nox má při hraně gumový lem a klip se nedá naklipnout.
  2. Ovládání je jednoduché i v rukavicích. Tento model má jen dvě tlačítka a hlasitost nebo přeskočení písničky nastavíš kroutítkem kolem "hlavního" tlačítka.
  3. Umístění mikrofonu může být trochu komplikované. V Cabergu jsem mu našel místo u brady, takže já jsem slyšet trochu slaběji. V Noxce je před pusou víc místa, žádný problém.
  4. Telefonování je úplně v pohodě. Telefonoval jsem jak se zavřeným tak otevřeným plexi a i v rychlosti kolem 80 km/h druhá strana nepoznala, že se řítím na skútru. Slyšet je čistě tady i tam. Zvednutí i položení jediným tlačítkem. Jen kvůli staré verzi BT nevíš, pokud nekoukáš na telefon, kdo ti volá.
  5. Reprodukce hudby asi fajnšmekra nenadchne. Chybí trochu hloubky. Ale muzika je dostatečně hlasitá a čistá. Já to hodnotím jako "dostačující". Obzvlášť s ohledem na všechny ostatní hluky provozu. Ostatní zvuky z telefonu jsou taky dobře slyšitelné.
  6. Interkom je taky v pohodě. Čistota zvuku je až překvapující. Při párování je třeba dát si pozor, aby si sluchátko neuzurpoval nějaký telefon se zapnutým BT poblíž. S interkomem je jízda se spolujezdcem mnohem jistější. Stejně tak "baťůžek" potvrdil větší pocit bezpečí. Skutečný dosah jsem ještě nezkoušel (ale kolegové ano), ale určitě bude taky dostačující. Spárovat by měly jít tyto interkomy tři.
  7. Rádio mě překvapilo. Kvůli absenci displaye jsem ho tak nějak nečekal, několik řádků v manuálu jsem přehlédl a objevil jsem ho vlastně náhodou. Ale hraje dobře. Když už se ti postupným popostrkáváním automatického ladění naladit podaří. To škrčení ale když se stanice ztratí...
  8. Navigaci jsem ještě nevyzkoušel. Nejsem zvyklý na pouhé hlasové povely a držák telefonu jsem ještě nenamontoval.
  9. Jediná nevýhoda je podle mě to, že buďto máš sluchátko spárované s telefonem jako handsfree, nebo s druhým jako interkom. Na delší cestě bych asi chtěl jak spojení s telefonem, hlavně s navigací, tak se spolujezdcem. Ale to je zatím v mém případě stejně otázka spíše teoretická.
  10. Mini USB. To je ještě jedna malá nevýhoda. Ale dá se "strpět". V konektoru jsou zapíchnutá sluchátka s mikrofonem NEBO nabíječka. Dobíjení za provozu je tedy nemožné.

Až po objednání jsem našel srovnání Top 6 Helmet BT Inserts of 2016 | Video Review kde je můj interkom - nejhorší. Jak úžasné pak musí být ty ostatní! ;-)

Tato sluchátka se objevují v nabídce kromě T-COM také jako Buyee. Evidentně jde o stejnou "krabičku". Myslím, že jsem zahlédl i další značku na nějakém obrázku. Dají se za pár stovek dokoupit i samotná sluchátka s mikrofonem.

Další recenze, zkoušení a hodnocení najdeš kde jinde než na YouTube. Buďto hledej intercom t-com nebo intercom buyee.

Závěrečné hodnocení: Za ty prachy v pohodě. :-)



P.S. Našel jsem další recenzi s podobným závěrem: FreedConn T-COM VB Helmet Bluetooth Intercom Headsets Review na Beginner Biker Adventures - motorcycle learner tips and product reviews
Čti dál
pátek 30. září 2016

Oni přichá.. přijíždějí! Pomalu...

Leave a Comment
Hodně se píše o Tesle a jejím autopilotovi. V poslední době pak hlavně o několika haváriích v důsledku přehnaného spoléhání se na jeho schopnosti. Známé je také samořídící auto od Googlu, ale už se moc neví o spoustě dalších projektů autonomních samohybů, jako jsou třeba autobusy v Lyonu...


...nebo flotila taxíků Uber v Pittsburghu bez řidičů - sen každého Pražáka. ;-)



Uber pracuje i na "bezpilotním" náklaďánku...



A o Tesle se snad ani zmiňovat netřeba...



Čti dál