Kratinká zpráva z diskuze k Plánu mobility pro Brno

Leave a Comment
Kdy už jsem v sobě jednou probudil aktivního občana, rozhodl jsem se také zúčastnit veřejné diskuse k návrhové části Plánu mobility pro Brno, kterážto byla sezvána na úterý 7. března 2017 na 17.00. Pět hodin odpoledne je oblíbený čas pro obdobné akce, ač spousta pracujících občanů stále ještě pracuje. A nebude tedy do věcí moc kecat? Přinejmenším to tomuto záměru odpovídá. Pořád to ale mohli úředníci svolat v období jarních prázdnin. Takže vlastně ještě dobře.

Podle definice je "Plán udržitelné městské mobility pro město Brno strategický dokument, který pomůže zlepšovat život ve městě. Je zaměřen na oblast mobility, tedy pohybu pěšky, na kole, v prostředcích veřejné dopravy nebo automobilu či přepravy zboží. Při přípravě plánu se zaměřujeme i na účast odborné i laické veřejnosti na hledání optimálního řešení a hodnocení výsledků navržených opatření."

Podle půlhodinové prezentace před diskuzí mi ale připadá, že jde o velmi povrchní nástřel utopie podle vizí aktuálně spoluvládnoucích Zelených a jejich cyklo-kliky. V žádném případě to není dokument ani apolitický, ani nadčasový, jak se snaží být prezentován. A byť je obalen odborně znějící omáčkou, vychází z tendenčních závěrů. Zarazí i metodika vyhodnocení stávající situace a cílové změny, které takto vlastně nejdou srovnat. Počítá se také s postupnou aktualizací podle dalšího vývoje, takže současná verze ani nemůže být nijak zavazující. Plán má plánovat na 30 let dopředu. Když se ohlédneme naopak 30 let zpět, kde byly třeba elektromobily?

Dokument obsahuje jak technologické nápady z 50. let, tak fantasmagorie tipu jednotné zásobování obchodů v centru. To by bylo představitelné, jen pokud by centrum byl jeden velký obchoďák, nebo se k moci vrátili - vy víte kdo. I když to se obávám je vlastně nakonec celkem reálné. :-|

Ilustrační foto: nadacepartnerstvi.cz
Základní mantra stále zní Auta jsou zlo, které je třeba vymýtit. Přitom z prezentujícího spoluautora vypadla perla „Auta budou přibývat, i když v plánu je, že nebudou.“, což bylo pochopitelně odměněno potleskem. V plánu je zapracovaná také jako dopravní prostředek nesmyslná lanovka z výstaviště do kampusu. Proč? Protože „to bylo v zadání“. Takže sorry jako?

Co se týče skladby diskutujících, většina byla z řad tvůrců plánu, spolupracujících organizací, magistrátu a zastupitelstva. "Obyčejných lidí" bylo pomálu. Nejhlasitěji a nejagresivněji se projevovalo několik cyklofanatiků (tři mladí kluci, jeden zaangažovaný, a jedna padesátnice), i když jim celý plán jde jen a jen na ruku. Co asi vypovídá o dotazujícím vyslovený požadavek na regulaci provozování SUV? Mno, já bych to celé nazval fraška.

Průběh samotné diskuze nemusím víc rozepisovat, protože to "za mě" velmi věrně provedli pánové z Brno autem.cz v článku Veřejné projednávání návrhové části Plánu mobility. Ano, takto to probíhalo. Do puntíku.


P.S.: Je zajímavé, jak byl průběžně plán mobility a jeho tvorba hodnocen různými stranami v průběhu doby:



Čti dál
sobota 11. března 2017

Brno bez závor a ještě méně parkovacími místy pro občany

Leave a Comment
"Hollanova" radnice si z Brňáků prostě utahuje. Jak jinak si vysvětlit další obrat - uzavření centra Brna závorami se ruší. Nesmyslné, zbytečné a předražené závory byly jasná blbost na první pohled. Tedy fajn.

Na druhou stranu se prý zachovají vyhrazená parkovací místa pro firmy. To ale zase ubere šanci opravdu zaparkovat "prostým občanům" (abonentům).

Když to takto půjde dál, dostanem se tam, kde jsme teď. Nebylo jednoduší prostě nic nevymýšlet? A levnější?

Čti

Starší díly této série:


Čti dál
úterý 7. února 2017

Uber je v Brně! Aha, tak už zase není :-(

Leave a Comment
Uber se veze na módní vlně "šérování". Uber se prezentuje jako "zprostředkovatel spolujízdy", což má i potvrzeno soudně, ale technicky jde vlastně o taxík. Levnější taxík. Mnohem levnější taxík. Uber funguje, jako všechny tyto "moderní cool věci", přes aplikačku v telefonu. Na telefonu si jízdu naplánuje, předem spočítáte cenu, objednáte odvoz a nakonec (třeba) i zaplatíte. Prostě cool.

Uber v Brně - foto www.brnenskadrbna.cz

No a teď je Uber i v Brně! Jezděte nebo řiďte s Uberem ve městě Brno na Uber píšou na uber.com.

Nějaké přefiltrované informace se dočtete třeba v článku Světový fenomén v dopravě po městě Uber dorazil do Brna přináší Brněnská drbna.

Mnohem zajímavější je skutečná recenze Brněnského Uberu a srovnání s konkurencí na Brno autem.

P.S.: "Taxikářská lobby" se vzepřela konkurenci, ale zase přiznejme si to, poněkud na hraně kalosti, a prosadila zákaz Uberu v Brně. 7. dubna Krajský soud zakázal Uber v Brně. Inu, žít Brno. :-(
Čti dál
středa 1. února 2017

"Antiradarový" náramek

Leave a Comment
Článek Wristband alerts riders to speed cameras na Motorbike Writer popisuje zajímavý nápad: náramek, který tě varuje vibracemi před blížícím se radarem. Přes kožený (inu, Itálie) náramek se pohodlně přetáhne nejen rukáv těsné motorkářské bundy, ale vejde se i pod rukavice.



Současně jej však není třeba nijak skrývat. Nejde totiž o leckde zakázaný antiradar, detektor radaru. Náramek je spojený se smartfounem a varovné brnění spouští aplikačka podle mapy. Stejně pípá varování skoro každá navigačka.

To vede k myšlence, jestli by stejnou práci neodvedl nějaký levnější běžný "fit náramek" s vhodně nastaveným upozorněním od navigace.

Prostuduj si i web výrobce Woolf - Alerts about speed cameras without navigation devices or maps.


WOOLF - The World's First Wearable That Saves Your Money from Netgrid on Vimeo.

Čti dál
úterý 31. ledna 2017

P.F. 2017

Leave a Comment
Všechno nej do nového roku 2017 - roku... roku čeho, se ještě ukáže :-D

Čti dál
neděle 1. ledna 2017

Policejní skútry Vespa v New Yorku

Leave a Comment
Přes facebookovou stránku Skútristi z Plzeňska ke mě připlula (a k nim z New York Scooter Forum) zajímavá informace o dokumentárním filmovém projektu The Scooter Cops of BedStuy vyprávějícím příběh new yorkských policistů Scooter Joe Willinse a Kenny Kaufmana, kteří v sedmdesátých letech sloužili na skútrech Vespa.



The Scooter Cops of Bed Stuy Trailer from Travis Benn on Vimeo.
The story of Scooter Joe and Kenny, two police officers in the 79 Precinct of Bed Stuy who made a positive impact in their community while treating all people like diplomats.
Directed and Produced by Travis Benn and Gideon de Villiers



Více...



Čti dál
čtvrtek 22. prosince 2016

Deset nejhezčích "utajených" evropských cest

Leave a Comment
Plánuješ dovolenou? Nezapomeň, že je spousta míst a cest, kam a kudy zase tak úplně každý nezamíří, a přitom stojí za to. Třeba se ti do itineráře bude hodit jedna z Europe's Ten Best Secret Roads podle Motorcycle-Diaries.



Čti dál
neděle 11. prosince 2016