Žít Brno nechceš už víckrát zažít aneb Carsharing? Vždyť to je drahé. Najednou.

Leave a Comment
V Brně spoluvládnoucí Žít Brno tvrdě razí vizi "město bez aut" (jen se jich na to neptejte, vždy to popřou) a mimo jiné vidí budoucnost v carsharingu (drahá autopůjčovna s hodinovou sazbou). Když ale chce vyrazit zastupitelka Hana Kašpaříková ze Žít Brno (fb profil) na víkend autem, nabídka carsharingu se jí samotné nelíbí.



Na svém profilu na výše uvedený příspěvek odpovídá takto:


 Jestli to byla recese, tak hodně nepovedená.
Čti dál
čtvrtek 25. května 2017

Jak jezdit na skútru se spolujezdcem

Leave a Comment
Tak dlouho se chystáš napsat příspěvek - až ho někdo napíše "za tebe". Na Motorkáři.cz si můžeš přečíst 10 tipů pro jízdu se spolujezdcem. Tam je sepsáno všechno potřebné. Ale když už jsem jednou začal..



U protinožců najdeš stejně zaměřený text Ten top tips for riding with a pillion na Motorbike Writer. Oba články připomínají jedno velmi vtipné instruktážní video...


Nebudu tě teda zbytečně obtěžovat opakováním pouček, ale krátká rekapitulace uškodit nemůže:

  • Spolujezdce pořádně pouč, jak se má a nemá za jízdy chovat. Také jak a kdy má nastoupit (po tobě) a vystoupit (před tebou).
  • Nezapomeň na vhodné oblečení spolujezdce a helmu. V chladnějším počasí si spolujezdce dobře obleč a nezapomeň na rukavice.
  • Jeď plynule, spolujezdce neděs prudkými rozjezdy, nečekanými manévry, ani prudkým brzděním.

Tak ještě jedno vtipné instruktážní video...


Sám jsem se svezení spolujezdce docela dlouho bál. Měl jsem v plánu požádat nejdřív některého z moto-kamarádů, aby se obětoval udělat figuranta a případně poradil, co a jak. Na to ale nějak nedošlo. Posadil jsem si za sebe tedy rovnou poklad nejdražší a vyrazili jsme.

Na stopětadvacítce se sakra pozná i "muší váha" navíc. Skútřík se mnohem líněji rozjíždí, tím pádem je po rozjezdu delší dobu nestabilní. Bacha na to. Taky při brzdění musíš víc zabrat. Ale ne moc. Opatrně. Na druhou stranu nesmíš se bát při zatáčení naklopit, jak je potřeba. Jinak neudržíš stopu a dopadne to špatně.

Na bezpečnosti hodně přidá intercom do helmy. No, asi hlavně na pocitu bezpečnosti. Jsem mnohem jistější, když můžu "batůžek" včas informovat nebo i varovat před následujícími manévry.

Instruktážní videa najdeš pochopitelně i seriózní...





Našel jsem i celý balíček videí na téma "jízda se spolujezdcem". Jen aby těch rad nakonec nebylo až moc, že? ;-)



Čti dál
neděle 23. dubna 2017

Diskuze o rezidentním parkování v Brně. Stále stejné plácání.

Leave a Comment
Po oficiální tiskovce brněnského magistrátu Rezidentní parkování začne fungovat nejdříve v historickém centru města, se spuštěním se počítá na podzim 2017, kde konečně Brno zveřejnilo svoji představu o cenách (ročně 900 Kč pro rezidenta, 9000 Kč pro abonenta. Viz obrázky převzaté z tiskovky.), následovala (asi tu nějaká souvislost bude) večerní diskuze pořádaná spolkem Brno autem v hotelu Slavia ("Host vyhazuje vrchního!").

Pozvaní hosté - Matěj Hollan (náměstek dopravy za Žít Brno), Jasna Flamiková (místostarostka MČ Brno-střed za Stranu zelených), David Pokorný (místopředseda spolku Brno autem) a František Čech (OSBID o.s., Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu) přednesly své názory a zodpověděli položené otázky. Klasika. A taky žádné překvapení. Zelení mají stále svá svatá dogmata, pro jejichž dokázání bezostyšně přiohnou každou statistiku, každý průzkum, a žádný argument je z kurzu nevychýlí. Hollan se vyvymluví ze všeho, všechno je strašně složité a obtížné, strašně moc překážek udělat věci lépe. Takže hlídání, špiclování, buzerace a pokuty. Bez alternativ, bez rozumu. Můžeme jen doufat, že začátek zavedení rezidentního parkování se zase odloží.




Čti také

Čti dál
čtvrtek 20. dubna 2017

Převod auta i motorky od června jednoduše kdekoli

Leave a Comment
Převod či přepis vozidla byla vždycky pěkná pruda. Pomalu se celý proces zjednodušuje, i když to pořád hodně drncá. Od června bude převod zase o něco snazší. Motorkářské shrnutí Převod motorky zařídíte od června kdekoli čti na Motorkáři.cz:
"Ulehčení by mělo přijít nejpozději do začátku června, od kdy bude možné převést jakoukoli motorku na úřadě evidence vozidel v jakémkoliv městě. Bude tedy stačit, když prodávající dá plnou moc kupujícímu, a ten si už celý převod včetně evidenční prohlídky vyřídí kde bude chtít. Spisy k vozidlům si budou úřady mezi sebou vyměňovat podle potřeby, a nebude už proto podstatné, kde má prodávající či kupující adresu či sídlo firmy."

Další podstatná změna se jmenuje "nucený převod".

Není to zase taková novinka. Už dříve natlačila áčka svou tiskovku kde mohla:


Aktualizace 1.6.2017:
A už je to tedy tady. Sice současně přichází další nepříjemnosti spojené třeba s fotografováním vozidel i na emisích...



Čti dál
středa 12. dubna 2017

Kratinká zpráva z diskuze k Plánu mobility pro Brno

Leave a Comment
Kdy už jsem v sobě jednou probudil aktivního občana, rozhodl jsem se také zúčastnit veřejné diskuse k návrhové části Plánu mobility pro Brno, kterážto byla sezvána na úterý 7. března 2017 na 17.00. Pět hodin odpoledne je oblíbený čas pro obdobné akce, ač spousta pracujících občanů stále ještě pracuje. A nebude tedy do věcí moc kecat? Přinejmenším to tomuto záměru odpovídá. Pořád to ale mohli úředníci svolat v období jarních prázdnin. Takže vlastně ještě dobře.

Podle definice je "Plán udržitelné městské mobility pro město Brno strategický dokument, který pomůže zlepšovat život ve městě. Je zaměřen na oblast mobility, tedy pohybu pěšky, na kole, v prostředcích veřejné dopravy nebo automobilu či přepravy zboží. Při přípravě plánu se zaměřujeme i na účast odborné i laické veřejnosti na hledání optimálního řešení a hodnocení výsledků navržených opatření."

Podle půlhodinové prezentace před diskuzí mi ale připadá, že jde o velmi povrchní nástřel utopie podle vizí aktuálně spoluvládnoucích Zelených a jejich cyklo-kliky. V žádném případě to není dokument ani apolitický, ani nadčasový, jak se snaží být prezentován. A byť je obalen odborně znějící omáčkou, vychází z tendenčních závěrů. Zarazí i metodika vyhodnocení stávající situace a cílové změny, které takto vlastně nejdou srovnat. Počítá se také s postupnou aktualizací podle dalšího vývoje, takže současná verze ani nemůže být nijak zavazující. Plán má plánovat na 30 let dopředu. Když se ohlédneme naopak 30 let zpět, kde byly třeba elektromobily?

Dokument obsahuje jak technologické nápady z 50. let, tak fantasmagorie tipu jednotné zásobování obchodů v centru. To by bylo představitelné, jen pokud by centrum byl jeden velký obchoďák, nebo se k moci vrátili - vy víte kdo. I když to se obávám je vlastně nakonec celkem reálné. :-|

Ilustrační foto: nadacepartnerstvi.cz
Základní mantra stále zní Auta jsou zlo, které je třeba vymýtit. Přitom z prezentujícího spoluautora vypadla perla „Auta budou přibývat, i když v plánu je, že nebudou.“, což bylo pochopitelně odměněno potleskem. V plánu je zapracovaná také jako dopravní prostředek nesmyslná lanovka z výstaviště do kampusu. Proč? Protože „to bylo v zadání“. Takže sorry jako?

Co se týče skladby diskutujících, většina byla z řad tvůrců plánu, spolupracujících organizací, magistrátu a zastupitelstva. "Obyčejných lidí" bylo pomálu. Nejhlasitěji a nejagresivněji se projevovalo několik cyklofanatiků (tři mladí kluci, jeden zaangažovaný, a jedna padesátnice), i když jim celý plán jde jen a jen na ruku. Co asi vypovídá o dotazujícím vyslovený požadavek na regulaci provozování SUV? Mno, já bych to celé nazval fraška.

Průběh samotné diskuze nemusím víc rozepisovat, protože to "za mě" velmi věrně provedli pánové z Brno autem.cz v článku Veřejné projednávání návrhové části Plánu mobility. Ano, takto to probíhalo. Do puntíku.


P.S.: Je zajímavé, jak byl průběžně plán mobility a jeho tvorba hodnocen různými stranami v průběhu doby:



Čti dál
sobota 11. března 2017

Brno bez závor a ještě méně parkovacími místy pro občany

Leave a Comment
"Hollanova" radnice si z Brňáků prostě utahuje. Jak jinak si vysvětlit další obrat - uzavření centra Brna závorami se ruší. Nesmyslné, zbytečné a předražené závory byly jasná blbost na první pohled. Tedy fajn.

Na druhou stranu se prý zachovají vyhrazená parkovací místa pro firmy. To ale zase ubere šanci opravdu zaparkovat "prostým občanům" (abonentům).

Když to takto půjde dál, dostanem se tam, kde jsme teď. Nebylo jednoduší prostě nic nevymýšlet? A levnější?

Čti

Starší díly této série:


Čti dál
úterý 7. února 2017

Uber je v Brně! Aha, tak už zase není :-(

Leave a Comment
Uber se veze na módní vlně "šérování". Uber se prezentuje jako "zprostředkovatel spolujízdy", což má i potvrzeno soudně, ale technicky jde vlastně o taxík. Levnější taxík. Mnohem levnější taxík. Uber funguje, jako všechny tyto "moderní cool věci", přes aplikačku v telefonu. Na telefonu si jízdu naplánuje, předem spočítáte cenu, objednáte odvoz a nakonec (třeba) i zaplatíte. Prostě cool.

Uber v Brně - foto www.brnenskadrbna.cz

No a teď je Uber i v Brně! Jezděte nebo řiďte s Uberem ve městě Brno na Uber píšou na uber.com.

Nějaké přefiltrované informace se dočtete třeba v článku Světový fenomén v dopravě po městě Uber dorazil do Brna přináší Brněnská drbna.

Mnohem zajímavější je skutečná recenze Brněnského Uberu a srovnání s konkurencí na Brno autem.

P.S.: "Taxikářská lobby" se vzepřela konkurenci, ale zase přiznejme si to, poněkud na hraně kalosti, a prosadila zákaz Uberu v Brně. 7. dubna Krajský soud zakázal Uber v Brně. Inu, žít Brno. :-(
Čti dál
středa 1. února 2017