Zastavit nestačí, aneb co všechno AI ještě neumí.

Leave a Comment
Médii probíhá zpráva o nehodě francouzského robotického mikrobusu Navya hned první den jeho "služby" v Los Angeles. Ze zpráv lze sestavit jasný obrázek situace: automatický autobus si "všímá" náklaďáku, který vjíždí na ulici a nedává autobusu přednost, zastavuje. Náklaďák ale jede dál a otírá se blatníkem o autobus.
Self-driving shuttle bus in crash on first day - BBC News: "The shuttle did what it was supposed to do and stopped. Unfortunately the human element, the driver of the truck, didn’t stop."
Self-operating shuttle bus crashes after Las Vegas launch: “Unfortunately the delivery truck did not stop and grazed the front fender of the shuttle. Had the truck had the same sensing equipment that the shuttle has the accident would have been avoided.”
Ano, za nehodu může řidič kamionu. Ale nevyvstává otázka, jestli je zastavení všechno, co má AI pro zabránění kolize udělat?
A semi-truck slowly hit the United States’ first self-driving shuttle — Quartz: “The shuttle just stayed still. And we were like, it’s going to hit us, it’s going to hit us. And then it hit us,” said Jenny Wong, one of the eight passengers on the bus.
Samotný autobus jsem zmínil již v Oni přichá.. přijíždějí! Pomalu.... Žhavé novinky, nezřídka vlastně realizace sci-fi fantazií, představili v Tokiu (viz Autosalon)...


Čti dál
pátek 10. listopadu 2017

Elektrické PCX je tady! A i hybrid mají!

Leave a Comment
Prozatím se "v elektrice" objevovaly jen pouhé napodobeniny skútru Honda PCX (viz Volt 90, taková jako Honda PCX na elektriku z IrskaElektroskútr HERO T6, další elektrické PCX). Na Tokyo Motor Show 2017 ale představila Honda pro rok 2018 kromě jiného i nové modely PCX Electric a PCX Hybrid. Více třeba v článcích Honda představila v Tokiu naháče Neo Sports Café, elektro-hybridní skútr a inovovano, Honda PCX Scooter Goes Hybrid and Electric, Honda Debuts Hybrid and Electric Scooters for 2018, Tokyo Motor Show 2017: Honda PCX Electric and PCX Hybrid showcased, India launch likely next year na The Financial Express, nebo Honda hopes to build PCX Electric bike in Thailand. Nicméně všude se opakují jen základní informace a podobné obrázky.

Reportáž z Tokia udělal i Autosalon na primě...

Najdeš také spousty videí, ale většina jsou pouhé slideshow.



Počkejme si na "realitu".
Čti dál
pondělí 30. října 2017

Když retro tak retro

Leave a Comment
Retro styl se těší všeobecné oblibě už drahnou dobu. I ve světě motorek má retro svého výrazného zástupce - Café racer. Taková motorka, i z brusu nová, připomíná závodní stroj 50. let. Zjednodušeně. No ale i to je leckomu málo. Italská firma The Black Douglas Motorcycles staví stroje - autocycles - ála 20. léta. Malé obsahy, malé výkony (i tak dvakrát větší, než historické vzory), ale styl jak kráva. :-)


Více třeba Modern/retro Black Douglas bikes coming? na Motorbike Writer.

Čti dál
středa 14. června 2017

Čeho je moc, toho je příliš, aneb "Cyklisto, sesedni z kola"

Leave a Comment
Dnes mě rozesmály dvě cyklozprávy na iRozhlas.cz. Jednak Mapa: Kolika cyklistů by se dotkl zákaz projíždět přes den centrem Prahy? a druhak Kodaň vyrazila do boje s dopravními zácpami. Na cyklostezkách rozmístí informační tabule.

Pražská situace je jasná. Kdyby se každý na silnici k cyklistům choval tak, jak se cyklisti chovají k chodcům v pěších zónách, nestačili by se divit. Přitom kolo je v pěší zóně "trpěno" na explicitní povolení, které poněkud potlačuje význam označení "pěší".


Kodaňský případ naplňuje ad absurdum zelenými tolik oblíbený výraz "Dopravní indukce". Definici realita ale upravuje na "postav cestu, za nedlouho se ucpe". Kodaňští ale rozumný závěr neudělají.

Prostě čeho je moc, toho je příliš. Ne že by se vyloženě karta obracela, ale možná někomu aspoň někde dojde, že jakýkoliv fanatizmus vede jen a jen k ještě hlubším a hlubším problémům. V jakémkoli oboru.

Zdroj: iRozhlas.cz
Čti dál
čtvrtek 1. června 2017

Žít Brno nechceš už víckrát zažít aneb Carsharing? Vždyť to je drahé. Najednou.

Leave a Comment
V Brně spoluvládnoucí Žít Brno tvrdě razí vizi "město bez aut" (jen se jich na to neptejte, vždy to popřou) a mimo jiné vidí budoucnost v carsharingu (drahá autopůjčovna s hodinovou sazbou). Když ale chce vyrazit zastupitelka Hana Kašpaříková ze Žít Brno (fb profil) na víkend autem, nabídka carsharingu se jí samotné nelíbí.



Na svém profilu na výše uvedený příspěvek odpovídá takto:


 Jestli to byla recese, tak hodně nepovedená.
Čti dál
čtvrtek 25. května 2017

Jak jezdit na skútru se spolujezdcem

Leave a Comment
Tak dlouho se chystáš napsat příspěvek - až ho někdo napíše "za tebe". Na Motorkáři.cz si můžeš přečíst 10 tipů pro jízdu se spolujezdcem. Tam je sepsáno všechno potřebné. Ale když už jsem jednou začal..



U protinožců najdeš stejně zaměřený text Ten top tips for riding with a pillion na Motorbike Writer. Oba články připomínají jedno velmi vtipné instruktážní video...


Nebudu tě teda zbytečně obtěžovat opakováním pouček, ale krátká rekapitulace uškodit nemůže:

  • Spolujezdce pořádně pouč, jak se má a nemá za jízdy chovat. Také jak a kdy má nastoupit (po tobě) a vystoupit (před tebou).
  • Nezapomeň na vhodné oblečení spolujezdce a helmu. V chladnějším počasí si spolujezdce dobře obleč a nezapomeň na rukavice.
  • Jeď plynule, spolujezdce neděs prudkými rozjezdy, nečekanými manévry, ani prudkým brzděním.

Tak ještě jedno vtipné instruktážní video...


Sám jsem se svezení spolujezdce docela dlouho bál. Měl jsem v plánu požádat nejdřív některého z moto-kamarádů, aby se obětoval udělat figuranta a případně poradil, co a jak. Na to ale nějak nedošlo. Posadil jsem si za sebe tedy rovnou poklad nejdražší a vyrazili jsme.

Na stopětadvacítce se sakra pozná i "muší váha" navíc. Skútřík se mnohem líněji rozjíždí, tím pádem je po rozjezdu delší dobu nestabilní. Bacha na to. Taky při brzdění musíš víc zabrat. Ale ne moc. Opatrně. Na druhou stranu nesmíš se bát při zatáčení naklopit, jak je potřeba. Jinak neudržíš stopu a dopadne to špatně.

Na bezpečnosti hodně přidá intercom do helmy. No, asi hlavně na pocitu bezpečnosti. Jsem mnohem jistější, když můžu "batůžek" včas informovat nebo i varovat před následujícími manévry.

Instruktážní videa najdeš pochopitelně i seriózní...





Našel jsem i celý balíček videí na téma "jízda se spolujezdcem". Jen aby těch rad nakonec nebylo až moc, že? ;-)



Čti dál
neděle 23. dubna 2017

Diskuze o rezidentním parkování v Brně. Stále stejné plácání.

Leave a Comment
Po oficiální tiskovce brněnského magistrátu Rezidentní parkování začne fungovat nejdříve v historickém centru města, se spuštěním se počítá na podzim 2017, kde konečně Brno zveřejnilo svoji představu o cenách (ročně 900 Kč pro rezidenta, 9000 Kč pro abonenta. Viz obrázky převzaté z tiskovky.), následovala (asi tu nějaká souvislost bude) večerní diskuze pořádaná spolkem Brno autem v hotelu Slavia ("Host vyhazuje vrchního!").

Pozvaní hosté - Matěj Hollan (náměstek dopravy za Žít Brno), Jasna Flamiková (místostarostka MČ Brno-střed za Stranu zelených), David Pokorný (místopředseda spolku Brno autem) a František Čech (OSBID o.s., Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu) přednesly své názory a zodpověděli položené otázky. Klasika. A taky žádné překvapení. Zelení mají stále svá svatá dogmata, pro jejichž dokázání bezostyšně přiohnou každou statistiku, každý průzkum, a žádný argument je z kurzu nevychýlí. Hollan se vyvymluví ze všeho, všechno je strašně složité a obtížné, strašně moc překážek udělat věci lépe. Takže hlídání, špiclování, buzerace a pokuty. Bez alternativ, bez rozumu. Můžeme jen doufat, že začátek zavedení rezidentního parkování se zase odloží.




Čti také

Čti dál
čtvrtek 20. dubna 2017