Z prosté otázky "Co si obléct na skútr?" si můžeš vytvořit pěkně těžké dilema, i když ti to zpočátku nemusí tak přijít. Z podstaty operativního přibližovadla chceš na skútr jen "nasednout a jet". No jistě, musíš "nasadit helmu, nasednout a jet". Třeba ve Francii musíš "nasadit helmu, natáhnout rukavice, nasednout a jet". Rukavice jsou ale fajn i bez povinnosti. A nezapomeň, že si ze zákona musíš chránit i oči! Ale to je všechno, co musíš. Další už je na tobě. V letní slunné Itálii úplně normálně jezdi na skútrech ženské do práce v šatečkách a na takovýchhle šteklích. Jen helmu na hlavě.
Rukavice jsou dobré "motorkářské", pevné, vypolstrované a s chrániči kloubů. Jde jak o zimu, tak o "mechanickou" ochranu a bezpečnost. Vzpomeň si jen jak bolí, když tě někdo klepne přes prsty. ;-) O pádu na ruce raději nemluvě. :-(
Je dobré mít i pevné boty. Nebo alespoň boty s pevnou špičkou. Brnknout nohou o zem je tak snadné! Zvlášť pro začátečníka. A mezi prsty taky nepříjemně fouká. I v létě!
Na skútru to vůbec dost "táhne". S tím počítej a obleč se tepleji, než by ti stačilo jako chodci. Což o to, ve městě to nemusí třeba tak zlé, ale vyjedeš mezi pole, přidáš plyn a teplota klesne ještě o několik dalších stupňů. Hlavně si pohlídej krk, tu mezeru mezi límcem a helmou, a ledviny, tu mezeru mezi bundou a kalhotami. Ale i s běžným zimním oblečením můžeš pohodlně jezdit i kolem nuly.
Na skútr, stejně jako na motorku, si oblíkni výrazné oblečení. Kanárková žlutá je dost dobrá, i když se ti nelíbí. Přitáhne oči i jinak celkem nevšímavých řidičů. Reflexní prvky se předpokládají automaticky. Vykašli se na černou eleganci a natáhni si vestu nebo aspoň reflexní šráky nebo kšandy. Ty přes jedno rameno navíc působí dost "policejně" a auta si drží z nejistoty větší odstup. ;-)
Helma neboli přilba je povinná. Tečka. Ale můžeš si vybírat z nepřeberného množství typů, značek a modelů. Základní dělení je na helmy otevřené, bez "brady", zavřené čili integrální - integrálky, a výklopné. Obyčejně si na skútr bereš helmu otevřenou. Ale když třeba mě v ní viděli moji motorkářští přátelé, unisono mě okřikli: "Chceš jezdit v tomhle? Seš blázen?". Nechráněnou čelist považují za smrtelný hřích. Doslova. Ideální mi i proto přijde výklopná helma, která se nasazuje pohodlně jako otevřená, při krátkých zastávkách si ji nemusíš sundávat, stačí jen vyklopit, stejně tak při kratších pojížďkách, a přitom zavřená poskytuje stejnou ochranu, proti počasí i při nehodě, jako integrálka. Hodně užitečná je také integrovaná sluneční clona.
Všeobecně se předpokládá, že na skútru pojedeš po městě, pomalu, a že se nic nestane. Ale když vyrazíš na delší trasu, pojedeš na silnějším skútru nebo se o sebe budeš trochu víc bát, pohlídni se po něčem "na motorku". Většina "mudlů" má motorkáře kvůli jejich koženým kombinézám s různými "vycpávkami", vysokým botám, plastovým chráničům a dalším "blbostem" za děsný frajery. Opak je ale pravdou - pokud budeš chtít být opravdu frajer, pojedeš na motorce jenom v trenkách. (Krátká vzpomínka na letní slunnou Itálii...) Všechna ta motorkářská paráda je tu hlavně od toho, aby se ti stalo, když už se něco stane, co nejmíň. Přesně takto zní všechna oficiální doporučení. Připomenu zase iBesip.cz a brožůrku Na motorce v praxi (v pdf).
Cena plné motorkářské výbavy může ale celkem snadno i přešvihnout cenu tvého městského skútru. Taky se nikomu asi moc nechce navlíkat se patnáct minut "do brnění" na desetiminutovou cestu do práce. A pak zase vysvlíkat... Ale není problém si vybrat něco z různě vyztužených kalhot, kevlarových jeansů, navlíkacích chráničů... Nejsou to levné věci. No ale, schválně, zavři oči, na chvilku, a představ si, jak ti v zatáčce na písku podjede kolo a jdeš k zemi, jak do tebe šťouchne nějakej blbec na křižovatce a jdeš k zemi... Není o tom ta písnička "hlava, ramena, kolena, palce"?
Jako všechno i motorkářské a skútrařské oblečení a obutí pořídíš na internetech. Je to ale oblečení. To je třeba si vyzkoušet. Aspoň já si bez zkoušení nic koupit nemůžu. A to to docela nesnáším. Je prostě lepší zajet do nějaké speciálky kde i poradí a pomůžou s výběrem. Fuj! To je jak z letáku. ;-)
Tady máš pár doporučeníhodných moto-shopů:
Čti dál
Je dobré mít i pevné boty. Nebo alespoň boty s pevnou špičkou. Brnknout nohou o zem je tak snadné! Zvlášť pro začátečníka. A mezi prsty taky nepříjemně fouká. I v létě!
Na skútru to vůbec dost "táhne". S tím počítej a obleč se tepleji, než by ti stačilo jako chodci. Což o to, ve městě to nemusí třeba tak zlé, ale vyjedeš mezi pole, přidáš plyn a teplota klesne ještě o několik dalších stupňů. Hlavně si pohlídej krk, tu mezeru mezi límcem a helmou, a ledviny, tu mezeru mezi bundou a kalhotami. Ale i s běžným zimním oblečením můžeš pohodlně jezdit i kolem nuly.
Na skútr, stejně jako na motorku, si oblíkni výrazné oblečení. Kanárková žlutá je dost dobrá, i když se ti nelíbí. Přitáhne oči i jinak celkem nevšímavých řidičů. Reflexní prvky se předpokládají automaticky. Vykašli se na černou eleganci a natáhni si vestu nebo aspoň reflexní šráky nebo kšandy. Ty přes jedno rameno navíc působí dost "policejně" a auta si drží z nejistoty větší odstup. ;-)
Helma neboli přilba je povinná. Tečka. Ale můžeš si vybírat z nepřeberného množství typů, značek a modelů. Základní dělení je na helmy otevřené, bez "brady", zavřené čili integrální - integrálky, a výklopné. Obyčejně si na skútr bereš helmu otevřenou. Ale když třeba mě v ní viděli moji motorkářští přátelé, unisono mě okřikli: "Chceš jezdit v tomhle? Seš blázen?". Nechráněnou čelist považují za smrtelný hřích. Doslova. Ideální mi i proto přijde výklopná helma, která se nasazuje pohodlně jako otevřená, při krátkých zastávkách si ji nemusíš sundávat, stačí jen vyklopit, stejně tak při kratších pojížďkách, a přitom zavřená poskytuje stejnou ochranu, proti počasí i při nehodě, jako integrálka. Hodně užitečná je také integrovaná sluneční clona.
Všeobecně se předpokládá, že na skútru pojedeš po městě, pomalu, a že se nic nestane. Ale když vyrazíš na delší trasu, pojedeš na silnějším skútru nebo se o sebe budeš trochu víc bát, pohlídni se po něčem "na motorku". Většina "mudlů" má motorkáře kvůli jejich koženým kombinézám s různými "vycpávkami", vysokým botám, plastovým chráničům a dalším "blbostem" za děsný frajery. Opak je ale pravdou - pokud budeš chtít být opravdu frajer, pojedeš na motorce jenom v trenkách. (Krátká vzpomínka na letní slunnou Itálii...) Všechna ta motorkářská paráda je tu hlavně od toho, aby se ti stalo, když už se něco stane, co nejmíň. Přesně takto zní všechna oficiální doporučení. Připomenu zase iBesip.cz a brožůrku Na motorce v praxi (v pdf).
Cena plné motorkářské výbavy může ale celkem snadno i přešvihnout cenu tvého městského skútru. Taky se nikomu asi moc nechce navlíkat se patnáct minut "do brnění" na desetiminutovou cestu do práce. A pak zase vysvlíkat... Ale není problém si vybrat něco z různě vyztužených kalhot, kevlarových jeansů, navlíkacích chráničů... Nejsou to levné věci. No ale, schválně, zavři oči, na chvilku, a představ si, jak ti v zatáčce na písku podjede kolo a jdeš k zemi, jak do tebe šťouchne nějakej blbec na křižovatce a jdeš k zemi... Není o tom ta písnička "hlava, ramena, kolena, palce"?
Jako všechno i motorkářské a skútrařské oblečení a obutí pořídíš na internetech. Je to ale oblečení. To je třeba si vyzkoušet. Aspoň já si bez zkoušení nic koupit nemůžu. A to to docela nesnáším. Je prostě lepší zajet do nějaké speciálky kde i poradí a pomůžou s výběrem. Fuj! To je jak z letáku. ;-)
Tady máš pár doporučeníhodných moto-shopů:
- BIKERS CROWN - eshop
- Motorkářské oblečení, boty, bundy, kalhoty, kombinézy, přílby, helmy rukavice | Motozem.cz
- Moto oblečení, vše na motorku | BONMOTO
- Motoshop MotoGaráž - Motogaráž, moto oblečení, bundy, boty, helmy, rukavice, kalhoty na motorku, moto díly na moto
- Motoshop Louis - mtt-brno.cz
- Louis - Motorrad & Freizeit - Europas Nr.1 für Motorradbekleidung, Motorradhelme und Motorradzubehör.
sobota 2. dubna 2016