Co když si Renault Scenic II nenechá zařadit zpátečku? SOLVED

Leave a Comment

Znáš tu teorii o zabudovaných "kurvítkách" v rozličných zařízeních? "Oblíbené" jsou méně kvalitní kondenzátory v jakékoliv elektronice. Tentokrát jsem na "kurvítko" narazil v našem postarším autě Renault Scenic II, 1,5 DCi, r.v. 2008, najeto přes 170 000 km, v podobě kusu plastu.


Vraťme se ale o několik dnů zpět. Je Vánoční večer, svátek klidu míru a pohody, odjedeš na návštěvu a - už neodjedeš. Najednou nejde zařadit zpátečka! Kroužek nahoru, přitáhnout k sobě a dopředu... To už nejde. Ani zvýšenou silou, ani po různých tricích se spojkou a popojížděním. Nic. Dozadu se nejede.


Můžeš to brát jako znamení. To může pravda taky znamenat cokoliv. Nicméně necháváš auto na místě, půjčuješ si jiné, přes svátky a trvající lockdown víceméně volné, a po třech dnech svátků se snažíš domluvit servis. Přiznáš si, že řazení už dříve párkrát zazlobilo a podezření padá na lanovody (3.500,- Kč). Tvůj servis by se na to podíval nejdřív za čtrnáct dnů, jiný ani nebere telefon. Ale protože "každej je něčí známej", podaří se přesvědčit známý pán rodiny jedné známé, že se na to aspoň podívá. Ten auto po chvíli vrací s tím, že když se "takhle prudce škubne k sobě, tak tam zpátečka zapadne". Na 90 %. A že se máš ozvat po Novém roce. Ale jak se posléze ukáže, škubnout se musí opravdu silně a třeba manželka zpátečku nezařadí.


I když předpokládáš, že do opravy se raději pouštět nebudeš, stejně ti to nedá a zkoumáš servisní manuál (kde nic neobjevíš) a zapátráš po internetech. Na fóru Renault clubu ale taky nic relevantního nenajdeš (což neznamená, že to tam není). Výsledek se dostaví, až když zkusíš - vzhledem k původu vozidla - francouzštinu. Na fóru Planete Renault dohledáš vlákno Scénic II Soucis avec le levier de vitesse Réglé -P0 pojednávající přesně o tvém problému včetně řešení! (Ne, neumím francouzsky, ale obrázky a strejda Google k pochopení postačí bohatě).


Celý problém zablokované zpátečky v Renaultu Scenic je v plastovém obložení kulisy, které tvoří kloub pro čep řadící páky. Patrně se užvýkaly nějaké zobáčky (?) a bílé plasty obložení se tak při zatlačení kulisy dolů rozšklebují a zarazí se pak o plastovou klec mechanismu řadící páky. Po doporučeném trhnutí silou se plasty obložení rozjedou úplně a kulisa se pak otvorem protlačí. Čímž se ale vše ničí ještě víc. :-(


Po prozkoumání obrázků od frantíků...


(kolega udělal dírku a protáhl drátek, z fóra)

(druhý kolega vyrobil celý plast nový, z fóra)

Si jdeš do auta nález potvrdit a následně provedeš "opravu" tím, co máš po ruce - elektrikářskými plastovými stahovacími pásky:


(rozšklebené obložení kulisy)

(oprava stahovacími pásky)

Je ti samozřejmě jasné, že toto je sice funkční, ale těžké provizorium. Nicméně se dá provést jen po vycvaknutí manžety řadící páky a vrchního krytu konzole. Bez potřeby jakéhokoli nástroje!


Další etapa, až bude tepleji, bude stáhnout ty bílé plasty nějak poctivěji. Nabízí se (včetně variant opravy):

  1. vyvrtat dírku/y a stáhnout plasty šroubky (lepší než drátek, potřeba odmontovat konzolu)
  2. vypilovat a vytvarovat z plechu (z podložek?) "stahovadlo" (lepší než stahovací pásky)
  3. to stejné vytisknout na 3D tiskárně ;-)
  4. to stejné, ale z drátů - novoroční inspirace košíčkem na špuntu šampaňského :-D
  5. rozšířit otvor v kleci řadící páky (fuj!)
  6. sehnat nebo vyrobit obložení nové, celé to rozebrat a vyměnit. (tak to určitě!)


Podle informací z onoho fóra a pak i dalších indicií se na tento "drobný zádrhel" mohou těšit majitelé Sceniců +/- 2008 s najetými +/- 200.000 km. Tak hodně štěstí, trpělivosti a fištrónu!


Hesla: levier de vitesse, revenir, marche arrière bloquée, reverse gear blocked, reverse gear cannot be engaged, zablokovaná zpátečka, nejde zařadit zpátečka

Čti dál
sobota 2. ledna 2021

Nový bodový systém od 2022?

Leave a Comment
Na facebookové stránce BESIPu potažmo Ministerstva dopravy se objevil odkaz na speciální stránku Ministerstvo dopravy ČR - Nový bodový systém k novele bodového systému. Vzápětí jsem to slyšel i ve zprávách v televizi, takže se dá čekat, že se kolem toho rozjede větší kampaň.


Hlavní novinky:
  • Nově pouze tři sazby bodů: 2, 4 a 6.
  • Větší postihy pro "piráty silnic"
  • Poloviční bodová hranice pro odebrání řidičského průkazu u začínajících řidičů po dobu 2 let.
  • Informace o stavu bodového stavu konta pomocí SMS, e-mailu nebo datové schránky. Konečně!
  • Na dálnici 140, legálně ;)
  • Povinné rozestupy mimo obec proti "lepení na zadek"

Podle plánu by novela bodového systému měla být účinná od roku 2022.

Další zdroje

P.S. Ono toho bude jak se ukazuje mnohem mnohem víc a mnohem mnohem víc kontroverznější, než to vypadalo při první zprávě. MD pouští informace o změnách pěkně po kapkách...

Čti dál
pátek 22. května 2020

Je lepší Honda NC750S nebo NC750X?

1 comment
Je lepší Honda NC750S nebo Honda NC750X? Na takovou otázku bych snad i mohl nějak vyhýbavě odpovědět, pokud bych ji ale nepovažoval za úplně blbou. "Esko" i "Ixko" jsou jsou totiž úplně stejné stroje! No, skoro. Liší se "jen" výškou podvozku a řidítek a "kapotáží". Ale přesněji toto dělá ten hlavní rozdíl v charakteru naháče a (malého) cendura. Onehdy jsem pro názornost udělal narychlo pár srovnávacích obrázků siluet.



Spasováním obrázků podle rámu a motoru (ty s modrým pozadím) je jasně vidět, že "tělo" i "střeva", nebo vlastně "srdce" obou "encéček" jsou úplně shodné. Včetně ocasu a zadních stupaček.

Nemá cenu se teda dohadovat, co je lepší. A stejně tak je úsměvné tvrdit, že s jednou je větší zábava jak s druhou. Prostě někdo má raději naháče, druhý se cítí dobře s nálepkou cestovatele. Obě motorky toho zvládnou víc, než co kdo v našich končinách vyzkouší. ;)

Technické údaje hledej u výrobce na Honda NC 750S | Katalog motocyklů a motokatalog na Motorkáři.cz a Honda NC 750X | Katalog motocyklů a motokatalog na Motorkáři.cz

A ano, v tomto srovnání vynechávám Integru i vzdáleněji příbuzné X-ADV.

Čti dál
pondělí 18. května 2020

A co takhle Honda NC850?

1 comment
Nechávám si od Google hlídat nové články o motorce Honda NC750. Po občasných nepodstatných zprávách převážně z Jižní Ameriky mi vyskákalo upozornění na patentovou přihlášku nového dvouválcového motoru 850ccm s úvahami, že by mohlo jít o srdce nového silnějšího "encéčka". Uvidíme...


Nová konstrukce motoru 850 (černá) je v patentu více horizontálně orientovaná než stávající motor NC750 (červená) a je také kompaktnější.

Zdroje (i když opisuje jeden od druhého):
New Honda engine could be NC750 replacement or smaller ... | Visordown
Honda NC850 In The Works? | Cycle World
Honda 850 cc Parallel-Twin Engine Revealed In Patent Filings - CarandBike
Honda NC750, in arrivo un nuovo motore?
Tersiar Kabar Honda Siapkan NC750 dengan Mesin Lebih Dahsyat
BikeLeaks. ¿Honda NC850S 2021? - Motorbike Magazine
Honda NC850S : nouvelle plateforme en 2021? - Route
Honda NC850 faz prever uma renovação completa da gama para 2021 | Motomais
Honda Africa Twin 850: il 2021 è l'anno giusto?
Honda NC 750, diventa scrambler? (Článek sice spojuje nový motor s možným scramblerem, ale podle náčrtku půjde spíš o sourozence Rebela pro papíry A2, tipuju.)

Obrázky cycleworld.com


P.S. Přidávám video s úvahami nad "malou Afrikou" a tímto novým motorem.



P.P.S. Doplňuji zdroje, které ale dozajista také opisují. ;)

Čti dál
pondělí 4. května 2020

P.F. 2020

Leave a Comment
Všechno nejlepší v novém roce!


Čti dál
středa 1. ledna 2020

Ale ne...

2 comments
Ale ne, nezabalil jsem to. I když sám se zděšením koukám, že jsem za celý dlouhý, ale tak nějak strašně rychle proletěvší rok, nevypustil ani písmenko odkazu, natož vlastního moudra. Přitom mám pár příspěvků rozepsaných. Mno, některé už i pár roků. Jiné z mnou sledovaných témat ztratily na aktuálnosti.

Tak třeba ze zmatených plánů na brněnské rezidentní parkování nebo-li modré zóny se, i přes předvolební sliby stran v současném zastupitelstvu ohledně jeho zrušení, stala realita. Přesnější označení nastoleného parkovacího systému je ale spíš "placené parkoviště s ročním předplatným pro rezidenty". Dlužno přiznat, že nyní se na naší ulici nějaké místo najde i večer.

Dříve jsem se také hodně věnoval skútru a záležitostem kolem něj. Snažil jsem se nastudovat nějakou tu teorii a své objevy jsem si zapisoval sem. V jedné motorové stopě se mi tak zalíbilo, že jsem zatoužil po silnějším skútru, dokopal se udělat si "áčko", přitom zjistil, že "opravdová motorka" je ještě zajímavější, pak si motorku pořídil a skútr prodal. To je teda v kostce vývoj za čtyři poslední roky, ne jeden. No a na motorce se už věnuji víc praxi, když je čas. A toho není už tak nazbyt. Jeden aby se rozkrájel, když má splnit nároky na všechna svá "já".


Zařadím si aspoň mezi novoroční předsevzetí dokončit alespoň ty rozepsané texty. Slibuju! Hlavně tedy sobě.


Čti dál
úterý 31. prosince 2019

P.F. 2019

Leave a Comment
Všechno nejlepší v novém roce!


Čti dál
úterý 1. ledna 2019