Změny (nejen) na silnicích 2022

Leave a Comment

Jako obvykle s novým rokem nabývá účinnosti spousta změn v rozličných zákonech. Několik se jich dotýká i provozu a není to jen to diskutabilní 1,5 metrové objíždění cyklistů. A většinou nepřekvapivě přituhuje.


Strážníci obecních či městských policií mohou vyřizovat příkazem na místě přestupky související s neoprávněným užitím vyhrazeného jízdního pruhu.


Je upravena promlčecí doba u objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla.


Je povolena vyšší rychlost vozidel Integrovaného záchranného systému.


Nově se budou zapisovat i 2 body v bodovém hodnocení řidičů za neoprávněné stání vyhrazeném pro osoby se zdravotním postižením nebo zneužití parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním postižením.


Nově je možné řídit traktory i s řidičským oprávněním skupiny C. Taková účelovka, no.

U dvoukolových a tříkolových vozidel je řidičák na AM nově nutné až pro vozidla s rychlostí více než 25 km/h. Řízení pomalejších vozidel je možné bez řidičáku. Jestli je to dobře nebo špatně se spíš teprve ukáže. S AM je teď možné řídit také čtyřkolky s výkonem až do 6 kW (dosud 4kW) a s B1 je možné řídit také terénní čtyřkolky s jakkoli výkonným motorem (dosud to bylo maximálně 15 kW).

Řidič motorového vozidla musí při předjíždění cyklisty dodržet boční odstup nejméně 1,5 metru. Kde je maximálně 30 km/h, platí odstup nejméně metr jeden.

A výjimka pro cyklisty z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích. Takže další legalizace cyklistické neposlušnosti.

Na "pivních kolech" bez alkoholu.

Nulová tolerance alkoholu platí už i pro spolujezdce na motorce.

Nově mají možnost označovat vozidla speciálním označením i někteří zdravotničtí pracovníci poskytující domácí péči. Důsledek "modrých zón"?

Také obce mohou iniciovat řízení o odstranění vraku z veřejně přístupné účelové komunikace. 

Jsou vyšší pokuty za odmítnutí nízkorychlostního kontrolního vážení. To počítám ani většina lidí ani neví, co je. ;-)

Od poloviny roku 2022 budou vozidla nad 3,5 tuny platit mýto i na dalších silnicích I. třídy.

Tak na to mysleme.

Čti


neděle 16. ledna 2022

0 komentářů:

Okomentovat