"První zásadní změnou je již zmíněná novela vyhlášky 167/2002sb. Od 1.11.2015 jsou ve vyhlášce velmi přesně obrazově vymezeny tzv. zvláštní jízdní úkony (slalom, osmička brzdění, vyhýbání apod.).
Ovšem velký problém je, že nyní jsou novým zněním vyhlášky nastaveny tyto úkony relativně přísně, dalo by se říct „od stolu“ a i skuteční odborníci z řad učitelů autoškol a instruktorů motoškol, kteří se výcvikem a tréninkem těchto úkonů už dříve aktivně zabývali, se shodují, že některé úkony např. úhybný manévr je v této podobě vyhlášky pro žáky v podstatě nezvládnutelný."
"Tak nám zase změnili vyhlášku, paní Müllerová!" Dlouho se mluvilo a psalo o nějakých změnách, většinou těch "mediálně zajímavých", tedy vesměs nejméně důležitých, jako je vyšší rychlost na pár kilometrech nějakých silnic kdesi za kopcem. Pak se dlouho mluvilo a psalo o jiných, aktuálnějších věcech. A najednou se (zase!) divíme (jen pokud nás tato informace vůbec už stačila dostihnout), že vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádí zákon č. 361/2000 Sb. ve znění pozdějšího novel, platí. Zákonodárci si pohráli mimo jiné s významem některých značek tak, že se ti zježí vlasy a slabším náturám se udělá špatně. "Náklaďák" je teď i kombík s přepážkou, na kruháči platí přednost zprava a nebo taky ne, "zimní výbava" platí i v létě... Takže sednou a študovat!
Aby bylo jasno, bavíme se o skútru "o objemu 125 ccm s automatickou převodovkou a s poměrem výkon/hmotnost 0,1 kW/kg" (asi tak do výkonu 11 kW), na kterém u nás (!) můžeš jezdit od roku 2013 s řidičákem na osobák (skupina "B"), nebo od 16 let s patřičným oprávněním "na malou motorku". A aby bylo jasno ještě víc, jsme v situaci poměrně zkušeného řidiče právě s "béčkem", ale zcela bez zkušeností s ježděním v jedné stopě s motorem. (Přesně této situaci je věnovaná stránka Jízda na skútru do 125 cm3 s automatickou převodovkou na iBesip.cz, kam se ještě vrátíme.)
Jak jezdit na skútru? Přeci "jako na kole"
Přesně to ti bude tvrdit každý motorkář. Samozřejmě tu je pár rozdílů. Kolo zpravidla neváží přes metrák, těžiště stroje je tím pádem jinde a tím je dané jiné i chování při jízdě. Ale pokud z kola nepadáš, ovládnutí skútru ti nebude dělat větší problém. Na skútru se jezdí opravdu velmi snadno. Sedneš, přidáš plyn a - jedeš. K tomu ti postačí základní instruktáž: "Tímto takhle přidáš plyn, takto ubereš, tato páčka vpravo je přední brzda, tato páčka vlevo je zadní brzda - takže bacha! Opačně jak na kole! Tak teď nasedni, přidej plyn, jenom trochu, počkej, až zabere variátor, a jak se dáš do pohybu, zvedni nohy. Při zastavení naopak. A s brzdami opatrně." Jak se přidává plyn na motorce ví každý kluk od mala, která brzda je která si zapamatuješ rychle, a chování variátoru můžeš znát třeba z motokár nebo ze zahradního traktorku. Jak se motor dost roztočí, stroj chce jet. Prostě automat.
Na to vše je třeba přivyknout. A naučit se to. Praxí. Sice přesně tam kam chceš pojede skútr nejspíš až po několika hodinách ježdění, na to pozor, ale pár koleček na parkovišti by pro základní zacvičení mělo stačit. Dej si taky pozor při manipulaci s nastartovaným skútrem. Ta potvůrka může být překvapivě živá i bez jezdce! ;-)
Další "level" je vyrazit na silnici. Opravdovou silnici s provozem. Silnici s egoistickými automobilisty, namistrovanými motorkáři, bezohlednými chodci a drzými cyklisty. Však známe se. ;-) Asi chvilku pojedeš "jak baba", u kraje a pomaleji, ale jak ztratíš nejistotu prvničky, rychle zapomeň na návyk z kola jezdit při krajnici! Když pojedeš při kraji i normální rychlostí, bude se tě snažit předjet úplně každej. I ten, co na to nemá. A současně ti nebude nechávat zrovna dost místa. Jeď si pěkně prostředkem pruhu. Ono se to zdá možná blbé, ale opravdu je třeba dát těm za tebou jasně najevo, že "tady jedu já". A stejně tak je nutné "dostat se do zrcátka" auta před tebou. A než zastavíš na křižovatce na červené, zajeď pro změnu ke středové čáře tak, aby tě ten před tebou viděl v bočním zrcátku, a současně tě nerozmačkal ten blbec za tebou, když to nedobrzdí. Tím se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu - musíš předvídat! Na skútru, stejně jako na motorce, musíš mnohem víc předvídat chování ostatních, než v autě. Oproti řidičům v autě jsi úplně nahý. O náklaďácích nemluvě.
Zkušenosti z auta a "znalost terénu" ti situaci zjednoduší jen v tom, že nemusíš přemýšlet kudy se kam dostaneš, kdy přejet do jakého pruhu, naopak už třeba víš, kudy jet, aby ses vyhnul hustšímu provozu.
Pro další rady zajdi zase na YouTube. Různých poučovacích videí najdeš až moc, ne všechna jsou pro svou nekvalitu koukatelná, ale nenarazil jsem zatím na žádné, co by vyloženě lhalo.
Jak jezdit na skútru? Stejně jako na motorce
Oni to motorkáři sice neuznávají, ale skútr je taky motorka. Máš to napsané i v techničáku a na pojištění. Mezi skútrem a motorkou je rozdíl jen v koncepci uložení motoru a v kapotáži. Skútr také nemusí mít jen malý obsah a výkon. Běžné modely velkých cestovních skútrů mají obsah kolem půl litru a víc. Také "automat" je obvyklý až v současnosti. A posmívá se někdo autům s automatem? Jak motoráři nahlíží na skútr názorně ukazuje (současný) popis Skútr – Wikipedie. Každá druhá věta minimálně zavání polopravdou. Znám ale osobně i několik motorkářů srdcařů s "opravdovou mašinou", co na skútru normálně jezdí a nestydí se za to. Není totiž proč.
Dost motorkářů se netají názorem, že řidič s "béčkem" na skútr nepatří. Že přeci nemá tu správnou autoškolu - teda - motoškolu, že nemá ty správné motorkářské návyky. Ale prosím tě - koho kdy kdo naučili v autoškole opravdu řídit? A na druhou stranu se po silnici může zcela legálně motat kdokoliv, ale úplně kdokoliv na kole, bez proškolení, bez zkušeností, bez přilby, bez zodpovědnosti... A všichni ostatní můžou jenom tak dávat pozor.
Ale neboj, tvoji kamarádi - motorkáři budou mít z tvého nového skútru jen radost - už totiž ví, že tě dostali, že jsi jejich. ;-)
Ještě jedna drobnost: motorkáři se na silnici zdraví. Jen tak zvednou prsty levé ruky. Ale i ti tvoji kamarádi ti budou tvrdit, že motorkáři skútristy zásadně nezdraví a když zdraví skútrista motorkáře, je to trapas. Mám ale jinou zkušenost. Pravda, mohl za to možná pokročilý podzim, kdy jezdí jen ti skalní (a ti "čerství"), nebo nekompromisní design PCX, ale zdravili mě jak motorkáři, tak maník na čtyřkolce. Nepozdravil mě naopak kluk na skútru.
Vraťme se znovu na iBesip.cz. Já osobně měl donedávna BESIP spojený jen s dopravními hřišti a poučkami pro ježdění na kole, tak, jak si to pamatuji ze školy. Přitom na webu iBesip.cz najdeš celou sekci Motocyklista věnovanou motorkářům včetně brožurky Na motorce v praxi (v pdf). Vše sepsáno dost dobře, místy skoro až moc "promotorkářsky". Doporučuji aspoň prolistovat. Také YouTube kanál Motocyklisté i obecný YouTube kanál BESIP není od věci projet. Samozřejmě BESIP trochu straší, ale opravdu je lepší si uvědomit včas, že v případech, kdy jde v autě jen o plechy, jde na motorce a na skútru o život. Nebo aspoň o zdraví.
Na bezpečnost a techniku jízdy je zaměřený mimo jiných třeba YouTube kanál australského scootersales. Trochu moc australského mluvení, jízda vlevo, ale poctivé rady zkušeného motorkáře.
Jak jezdit na skútru? Hlavou. Hlavně Hlavou
Když se zamyslíš nad jakýmkoli sestřihem motorkových nebo skútrových bouraček zjistíš, že jen potvrzují "základní balík" bezpečnostních rad a pouček pro jízdu na motorce a skútru.
S koukáním na ty bouračkový videa ale opatrně! Mohlo by tě to zastrašit. Na druhou stranu většinou se ty lidi zase ze země zvednou. To je přeci povzbudivé, ne?
Automotodrom Brno doplnil motorkářský kurz Motoškola Masarykova okruhu půldenním kurzem SKÚTR MOTOŠKOLA MASARYKOVA OKRUHU, určeným pro nováčky, jak jinak, na skútrech. Jak patnáctiletí zobáci, tak obstarožní přesedlavší "plechovkáři" se naučí ovládání skútru v typických situacích provozu, manévrování v nízkých rychlostech, krizové brzdění, vyhýbání...
V kurzu ti taky ukážou další nástrahy městského provozu, naučí předvídat a řešit možné krizovky, vysvětlí, jak "funguje fyzika motorky", jak se skútr chová v zatáčce, jak správně brzdit, zatáčet i zrychlovat.
Tým je stejný jako na "velkou" Motoškolu - osvědčená parta Pepa Sršeň, Carlos Táborský a Blanka Slavíková.
"AMD Brno, jako jeden z partnerů výstavy, připravuje speciální program pro začínající jezdce, kde se uskuteční několik workshopů na různá témata - např. Skútr motoškola. V nich se začátečníci dozví od instruktorů Pepy Sršně, Karla Táborského a Karla Abrahama něco o základních principech chování motorky (či skútru), pohybu v provozu a mezi auty, zrádných místech, nebezpečných situacích. Další workshopy se zaměří na témata "Na motorce po zadním" - ten je určen začínajícím kaskadérům, nebo "Z odrážedla do MotoGP" - , který by mohl zajímat rodiče a děti, které chtějí začít s motorkami."
Vybrat cokoliv dobře není samo s sebou. Natož vybrat dobře skútr! Základní rady a poučení najdeš v článku Jak dobře koupit skútr na Scootland. I když text nebude z nejaktuálnějších, pomůže ti udělat si celkem jasno. Situaci ulehčuje, že skútr si zpravidla pořizuješ jako užitkovou věc. Nehoníš s ním ego jako třeba s motorkou. Ale na druhou stranu kolik se dá nadělat třeba jen kolem blbých ponožek? ;-)
Já záhy dospěl k jasnému zadání:
Čínu nechceš! - podle zkušeností vyčtených i z doslechu jsem variantu čínského skútru brzo zavrhl. Hodně mě v tom utvrdily Alanovy zkušenosti sepsané na blogu Skútry, modely a domácí CNC stroje a recenze na Motorkáři.cz, třeba Maxon Ardour custom uživatele fundriver. Také mě děsí, jak se v inzerátech zcela samozřejmě k číňanům nabízí bedna náhradních dílů se seznamem, co všechno už muselo být vyměněno. Au au.
Cena kolem 20.000,- Kč - přeci jen si nejsem jistý, jak dlouho se mě skútrařina bude držet, tak proč do toho vrážet moc?
Ojetý - ojetina vyplynula logicky z předchozích dvou bodů. Nová čína by se sice limitu blížila, ale čínu přeci nechceš.
Piaggio/Vespa - skútr je třeba mít jednoznačně italské provenience! Jinak to snad ani není skútr. No ne? Každopádně pro skútry i motorky neplatí stejná pravidla co pro auta. Itálie je tady dobrá, nejlepší.
125 ccm - když už, tak ať to jede. No, ono ne že by padesátka nebo stovka nejela vůbec, ale když už by to mohlo být, tak stopětadvacítku, když už mi to papíry dovolí.
Z okolí - aby se na to dalo zajet podívat, přece. Fotka jako dobrá, ale...
Navíc je určitě lepší upřednostnit větší kola, větší úložný prostor pod sedlem, čtyřtakt před dvoutaktem, vstřikování před karburátorem u nových motorů, karburátor před vstřikováním u starých motorů, elektrický startér... No, to už si musíš uspořádat sám.
Pokud máš "áčko", nemusíš se samozřejmě omezovat kubatůrou. Teorie praví, že ojeté stopětadvacítky jsou zbytečně drahé právě kvůli zájmu "béčkařů". 150 ccm verze stejného skútru pak může být i levnější.
Další teorie tvrdí, že se markantně liší podzimní a jarní ceny. No, nemyslím si. Spíš jde o poměr nabídky a poptávky. A sychravý podzim nechává asi větší prostor pro smlouvání.
Po nedlouhém průzkumu, kde nejlíp vybírat, jsem se ustálil na několika "zdrojích":
Vysnil jsem si Piaggio XEvo 125 nebo (už teď posun!) Yamaha X-max 125. Sledováním vztahů mezi cenou, značkou a stářím jsem ale postupně zadání upravoval, až jsem dospěl k bodům:
Čínu pořád nechceš!
Cena kolem 40.000,- Kč - cena ojetých motorek obecně neklesá se stářím tak prudce jako u ojetých aut. To bylo trochu rozčarování. A do původního limitu by se vešla jen dost stará "rachotina". Já chci jezdit, ne se s tím párat v garáži. Navíc ani garáž nemám.
Ojetý - ojetý, ale ne starý. Jen pár let. Ona taky technologie jde do předu...
Derbi, Honda, Yamaha, Suzuki? - Piaggio/Vespa asi ne, na to nemám, Peugeot taky ne... Co že to pořídil Alan? Honda PCX 125? Nevypadá špatně...
125 ccm - to určitě. Padesátka jen když by to byla nabídka, co se neodmítá.
Z okolí - určitě je to třeba vidět. Ona i bouraná motorka na fotce může vypadat ok.
Další konkretizování představ už celkem rychle zaostřilo výběr na stroje Honda SH 125 a Honda PCX 125. Pak už stačila jen zajímavá (i když zase ještě víc nad limit, ale co už?) nabídka a - je to - tradá! - Honda PCX 125!
PCX je totiž nejvíc! To chceš! :-) 125 ccm s maximálkou 94 km (na tachecu 100!) je pro začátek tak akorát. PCX se snadno ovládá, poslouchá na slovo (teď jen vědět ta správná slova, že?), startuje na brnknutí... Dost se mi infantilně líbí "motorková" řidítka místo na skútrech běžných plastových útvarů (Cože? Ego?) a jako technická vychytávka stop-start systém (nejspíš si ho sice vypneš...) a komplet LED světla (model 2014-2015).
Od 1. února 2016 je ve Francii experimentálně povolen průjezd motocyklů o šířce nepřesahující jeden metr mezi pomalu jedoucími automobily v 11 departmentech "trpících zácpou". Jízda po dělící čáře je povolena na dálnicích či silnicích o alespoň dvou pruzích v jednom směru jízdy a současně v úsecích s povolenou maximálkou 70 - 130 km/h v místech s velkou hustotou provozu, kde se vozidla pohybují rychlostí nejvýše 50 kilometrů v hodině. Nelze ji tedy aplikovat při jízdě ve městech! No, je to definováno poněkud komplikovaně. Nové nařízení současně dává za povinnost respektovat takto projíždějící motorky řidičům automobilů. Tak na to pozor, až budete projíždět okolím Paříže.Vše vysvětlí video...