Titulek přiblblej, vím, nicméně na Motorkáři.cz vyšel první díl seriálu Motozákladka: Poznejte se pro oprášení si povědomí, jak na motorku. Stojí za to si to všechno i jen připomenout. Rady jsou to dobrý.
Rally roadbook na koleni?
Nedávno skončil další Dakar. Tento závod sleduji od dětství, ale spíš tak jako povrchně, hlavně "obrázky". No a tak až poměrně nedávno mi došlo, o co všechno vlastně v takové soutěži jde. A jak velkou roli v tom hraje navigace a při ní roadbook. Jo ty že nevíš o čem píšu? Tak si přečti a skoukni Dakar: Jak funguje navigace při dálkových rally? | Motorkáři.cz a třeba Dakar za oponou - Rallye Dakar 2022 | Česká televize (zhruba poslední třetinu).
Roadbook se mi líbí a fascinuje mě. Nemám sice pražádné závodnické ambice, ale říkal jsem si, jestli někdo neudělal, v době všemožných ptákovinových aplikaček, nějakou takovou třeba jako gps navigaci, co by ukazovala cestu stejným způsobem, jako na rally. No, nenašel jsem. (Což samozřejmě neznamená, že taková roadbooková navigace neexistuje, nebo záhy nebude.) Nebo z popisu nepochopil, že je to ta navigace, co hledám.
Nicméně našel jsem web Rally Navigator (a k němu současně aplikačku). Rally Navigator umožňuje "snadným" způsobem sestavit roadbook pro požadovanou trasu. Jenže! Jenže musíš vědět, co děláš. A to není jen tak. Zkusil jsem jen takovou krátkou trasu "kolem komína", pravda, jen tak "z voleje", ale sorry jako. Na to jen tak pro srandu je to trochu moc práce. Ale o to víc klobouk dolů před těma, kdo roadbooky sestavují.
Ale pokud máš trpělivosti víc než já, web obsahuje jak návody, tak pravidla a ukázkové roadbooky pro různé typy rally. Služba je to sice pro seriózní účely placená, ale na ochutnání to plně postačí.
Pak tu máš ještě Rabbit Rally | Regularity Rally with Precision. RoadBook Designer by měl umět sestavit radbook automaticky při průjezdu trasou. Ten jsem ale ani nezkoušel. Třeba příště.
(za ilustrační obrázek díky rallynavigator.com)
Nové zkušební otázky v autoškolách
Osobně si myslím, že ani víc otázek a ani videa z člověka lepšího řidiče neudělají, ale prosím...
„Bezpečnost silničního provozu je jednou z mých priorit, proto oceňuji, že v první polovině února letošního roku budou do testů pro nové zájemce o řízení zařazeny nové otázky, které připravují na každodenní situace za volantem. Také se v této sadě poprvé u nás objeví i video otázky, což je věc, kterou budeme v budoucnu dále rozvíjet,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Nová sada obsahuje 35 textových otázek a tři video otázky. V rámci zkoušky z odborné způsobilosti žadatelů o řidičská oprávnění budou otázky zařazeny od 13. 2. 2022. Zájemci se s nimi mohu seznámit a vyzkoušet si je na webu noveotazky.cz.
„Naším cílem je tzv. VZOR = Vzdělaný-Zdatný-Odpovědný-Řidič, který má znalosti, ovládá vozidlo a uvědomuje si důsledky svého chování. Jsem přesvědčen o tom, že balík nových otázek nás k tomuto cíli u těch, kteří s řízením teprve začínají, zase o trochu posune,“ doplňuje ministr Kupka.
Odkazy:
- Nové zkušební otázky v autoškolách lépe připraví uchazeče, poprvé i díky videím - Ministerstvo dopravy ČR - Média a tiskové zprávy
- Nové otázky v autoškole. Test pro řidičský průkaz | Peníze.cz
- Do zkoušek autoškol přibude 38 nových otázek, poprvé budou i videa
- Nové testové otázky v autoškolách také ve formě videa | Motorkáři.cz
- NOVÉ OTÁZKY.CZ | Nová generace testových otázek pro žadatele o řidičské oprávnění
Změny (nejen) na silnicích 2022
Jako obvykle s novým rokem nabývá účinnosti spousta změn v rozličných zákonech. Několik se jich dotýká i provozu a není to jen to diskutabilní 1,5 metrové objíždění cyklistů. A většinou nepřekvapivě přituhuje.
Strážníci obecních či městských policií mohou vyřizovat příkazem na místě přestupky související s neoprávněným užitím vyhrazeného jízdního pruhu.
Je upravena promlčecí doba u objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla.
Je povolena vyšší rychlost vozidel Integrovaného záchranného systému.
Nově se budou zapisovat i 2 body v bodovém hodnocení řidičů za neoprávněné stání vyhrazeném pro osoby se zdravotním postižením nebo zneužití parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním postižením.
Čti
- Přehled změn a novinek v dopravě v roce 2022 | Dopravní noviny
- Novinky pro řidiče v roce 2022: Více šikany, vyšší pokuty - Garáž.cz
- Pravidla silničního provozu v roce 2022: Povinnost objíždět cyklisty ve vzdálenosti 1,5 m je realitou. Není to ale jediná novinka - Autobible.cz
- Změny v dopravě. Nová pravidla nejen pro řidiče | Peníze.cz
- Nová pravidla silničního provozu od 1. 1. 2022 - přehled důležitých změn
- Do 25 km/h bez řidičáku | Motorkáři.cz
- Nulová tolerance alkoholu platí už i pro spolujezdce na motorce. Aby dobře vyvažoval | Autosalon TV
- Změny 2022: Příjmení bez -ová, stotisícové pokuty za pyrotechniku na fotbale - iDNES.cz
- Změny a novinky roku 2022 v kostce - Měšec.cz
- Změny a novinky 2022: Vyšší důchody, zálohy nebo paušální daň
- Vysoké pokuty pro řidiče a rozšířená povinná výbava. Co se letos dál mění? - Podnikatel.cz
Formule 1 v sezóně 2022
Dakar 2022 skončil a na Africa Eco Race si počkáme do března. A úplně stejně si počkáme na začátek nové sezóny Formule 1. A ta nám přijede ve zcela nových monopostech! Nové specifikace, které mají udělat závody zase zajímavější, pěkně shrnuje video WATCH: Everything you need to know about the new 2022 F1 car. Širší popis parametrů nových monopostů F1 najdete na stránce 10 things you need to know about the all-new 2022 F1 car. No jak budou tedy ef-jedničky vypadat? Podívejte se na video Imagining The All-New 2022 Car In Team Liveries #Shorts - YouTube
Co když si Renault Scenic II nenechá zařadit zpátečku? SOLVED
Znáš tu teorii o zabudovaných "kurvítkách" v rozličných zařízeních? "Oblíbené" jsou méně kvalitní kondenzátory v jakékoliv elektronice. Tentokrát jsem na "kurvítko" narazil v našem postarším autě Renault Scenic II, 1,5 DCi, r.v. 2008, najeto přes 170 000 km, v podobě kusu plastu.
Vraťme se ale o několik dnů zpět. Je Vánoční večer, svátek klidu míru a pohody, odjedeš na návštěvu a - už neodjedeš. Najednou nejde zařadit zpátečka! Kroužek nahoru, přitáhnout k sobě a dopředu... To už nejde. Ani zvýšenou silou, ani po různých tricích se spojkou a popojížděním. Nic. Dozadu se nejede.
Můžeš to brát jako znamení. To může pravda taky znamenat cokoliv. Nicméně necháváš auto na místě, půjčuješ si jiné, přes svátky a trvající lockdown víceméně volné, a po třech dnech svátků se snažíš domluvit servis. Přiznáš si, že řazení už dříve párkrát zazlobilo a podezření padá na lanovody (3.500,- Kč). Tvůj servis by se na to podíval nejdřív za čtrnáct dnů, jiný ani nebere telefon. Ale protože "každej je něčí známej", podaří se přesvědčit známý pán rodiny jedné známé, že se na to aspoň podívá. Ten auto po chvíli vrací s tím, že když se "takhle prudce škubne k sobě, tak tam zpátečka zapadne". Na 90 %. A že se máš ozvat po Novém roce. Ale jak se posléze ukáže, škubnout se musí opravdu silně a třeba manželka zpátečku nezařadí.
I když předpokládáš, že do opravy se raději pouštět nebudeš, stejně ti to nedá a zkoumáš servisní manuál (kde nic neobjevíš) a zapátráš po internetech. Na fóru Renault clubu ale taky nic relevantního nenajdeš (což neznamená, že to tam není). Výsledek se dostaví, až když zkusíš - vzhledem k původu vozidla - francouzštinu. Na fóru Planete Renault dohledáš vlákno Scénic II Soucis avec le levier de vitesse Réglé -P0 pojednávající přesně o tvém problému včetně řešení! (Ne, neumím francouzsky, ale obrázky a strejda Google k pochopení postačí bohatě).
Celý problém zablokované zpátečky v Renaultu Scenic je v plastovém obložení kulisy, které tvoří kloub pro čep řadící páky. Patrně se užvýkaly nějaké zobáčky (?) a bílé plasty obložení se tak při zatlačení kulisy dolů rozšklebují a zarazí se pak o plastovou klec mechanismu řadící páky. Po doporučeném trhnutí silou se plasty obložení rozjedou úplně a kulisa se pak otvorem protlačí. Čímž se ale vše ničí ještě víc. :-(
Po prozkoumání obrázků od frantíků...
Si jdeš do auta nález potvrdit a následně provedeš "opravu" tím, co máš po ruce - elektrikářskými plastovými stahovacími pásky:
Je ti samozřejmě jasné, že toto je sice funkční, ale těžké provizorium. Nicméně se dá provést jen po vycvaknutí manžety řadící páky a vrchního krytu konzole. Bez potřeby jakéhokoli nástroje!
Další etapa, až bude tepleji, bude stáhnout ty bílé plasty nějak poctivěji. Nabízí se (včetně variant opravy):
- vyvrtat dírku/y a stáhnout plasty šroubky (lepší než drátek, potřeba odmontovat konzolu)
- vypilovat a vytvarovat z plechu (z podložek?) "stahovadlo" (lepší než stahovací pásky)
- to stejné vytisknout na 3D tiskárně ;-)
- to stejné, ale z drátů - novoroční inspirace košíčkem na špuntu šampaňského :-D
- rozšířit otvor v kleci řadící páky (fuj!)
- sehnat nebo vyrobit obložení nové, celé to rozebrat a vyměnit. (tak to určitě!)
Podle informací z onoho fóra a pak i dalších indicií se na tento "drobný zádrhel" mohou těšit majitelé Sceniců +/- 2008 s najetými +/- 200.000 km. Tak hodně štěstí, trpělivosti a fištrónu!
Hesla: levier de vitesse, revenir, marche arrière bloquée, reverse gear blocked, reverse gear cannot be engaged, zablokovaná zpátečka, nejde zařadit zpátečka
Nový bodový systém od 2022?
Hlavní novinky:
- Nově pouze tři sazby bodů: 2, 4 a 6.
- Větší postihy pro "piráty silnic"
- Poloviční bodová hranice pro odebrání řidičského průkazu u začínajících řidičů po dobu 2 let.
- Informace o stavu bodového stavu konta pomocí SMS, e-mailu nebo datové schránky. Konečně!
- Na dálnici 140, legálně ;)
- Povinné rozestupy mimo obec proti "lepení na zadek"
Podle plánu by novela bodového systému měla být účinná od roku 2022.
Další zdroje