Znáš tu teorii o zabudovaných "kurvítkách" v rozličných zařízeních? "Oblíbené" jsou méně kvalitní kondenzátory v jakékoliv elektronice. Tentokrát jsem na "kurvítko" narazil v našem postarším autě Renault Scenic II, 1,5 DCi, r.v. 2008, najeto přes 170 000 km, v podobě kusu plastu.
Vraťme se ale o několik dnů zpět. Je Vánoční večer, svátek klidu míru a pohody, odjedeš na návštěvu a - už neodjedeš. Najednou nejde zařadit zpátečka! Kroužek nahoru, přitáhnout k sobě a dopředu... To už nejde. Ani zvýšenou silou, ani po různých tricích se spojkou a popojížděním. Nic. Dozadu se nejede.
Můžeš to brát jako znamení. To může pravda taky znamenat cokoliv. Nicméně necháváš auto na místě, půjčuješ si jiné, přes svátky a trvající lockdown víceméně volné, a po třech dnech svátků se snažíš domluvit servis. Přiznáš si, že řazení už dříve párkrát zazlobilo a podezření padá na lanovody (3.500,- Kč). Tvůj servis by se na to podíval nejdřív za čtrnáct dnů, jiný ani nebere telefon. Ale protože "každej je něčí známej", podaří se přesvědčit známý pán rodiny jedné známé, že se na to aspoň podívá. Ten auto po chvíli vrací s tím, že když se "takhle prudce škubne k sobě, tak tam zpátečka zapadne". Na 90 %. A že se máš ozvat po Novém roce. Ale jak se posléze ukáže, škubnout se musí opravdu silně a třeba manželka zpátečku nezařadí.
I když předpokládáš, že do opravy se raději pouštět nebudeš, stejně ti to nedá a zkoumáš servisní manuál (kde nic neobjevíš) a zapátráš po internetech. Na fóru Renault clubu ale taky nic relevantního nenajdeš (což neznamená, že to tam není). Výsledek se dostaví, až když zkusíš - vzhledem k původu vozidla - francouzštinu. Na fóru Planete Renault dohledáš vlákno Scénic II Soucis avec le levier de vitesse Réglé -P0 pojednávající přesně o tvém problému včetně řešení! (Ne, neumím francouzsky, ale obrázky a strejda Google k pochopení postačí bohatě).
Celý problém zablokované zpátečky v Renaultu Scenic je v plastovém obložení kulisy, které tvoří kloub pro čep řadící páky. Patrně se užvýkaly nějaké zobáčky (?) a bílé plasty obložení se tak při zatlačení kulisy dolů rozšklebují a zarazí se pak o plastovou klec mechanismu řadící páky. Po doporučeném trhnutí silou se plasty obložení rozjedou úplně a kulisa se pak otvorem protlačí. Čímž se ale vše ničí ještě víc. :-(
Po prozkoumání obrázků od frantíků...
(kolega udělal dírku a protáhl drátek,
z fóra)
(druhý kolega vyrobil celý plast nový,
z fóra)
Si jdeš do auta nález potvrdit a následně provedeš "opravu" tím, co máš po ruce - elektrikářskými plastovými stahovacími pásky:
(rozšklebené obložení kulisy)
(oprava stahovacími pásky)
Je ti samozřejmě jasné, že toto je sice funkční, ale těžké provizorium. Nicméně se dá provést jen po vycvaknutí manžety řadící páky a vrchního krytu konzole. Bez potřeby jakéhokoli nástroje!
Další etapa, až bude tepleji, bude stáhnout ty bílé plasty nějak poctivěji. Nabízí se (včetně variant opravy):
- vyvrtat dírku/y a stáhnout plasty šroubky (lepší než drátek, potřeba odmontovat konzolu)
- vypilovat a vytvarovat z plechu (z podložek?) "stahovadlo" (lepší než stahovací pásky)
- to stejné vytisknout na 3D tiskárně ;-)
- to stejné, ale z drátů - novoroční inspirace košíčkem na špuntu šampaňského :-D
- rozšířit otvor v kleci řadící páky (fuj!)
- sehnat nebo vyrobit obložení nové, celé to rozebrat a vyměnit. (tak to určitě!)
Podle informací z onoho fóra a pak i dalších indicií se na tento "drobný zádrhel" mohou těšit majitelé Sceniců +/- 2008 s najetými +/- 200.000 km. Tak hodně štěstí, trpělivosti a fištrónu!
Hesla: levier de vitesse, revenir, marche arrière bloquée, reverse gear blocked, reverse gear cannot be engaged, zablokovaná zpátečka, nejde zařadit zpátečka
Čti dál
sobota 2. ledna 2021