Elektřina. Sama o sobě čistá forma energie uchvacuje spoustu snílků i vizionářů. Vzpomeňme jména
Nikola Tesla,
František Křižík,
Thomas Alva Edison,
Camille Jenatzy nebo
Elon Musk. Pohon vozidel
elektromotorem samozřejmě není nic nového. Všichni víme, že
"stojící elektromotor má obrovský točivý moment. Využívá se proto především u dopravních strojů a v elektrické trakci." To jsou vlaky, metro, tramvaje a také trolejbusy. Použití
elektromotoru v menších dopravních prostředcích léta naráželo, a ostatně stále naráží, na nedostatečnou kapacitu baterií. Tato bariéra postupně padá až v posledních letech s obrovskými pokroky v technologiích spojených s elektronikou.
Tak se po autech dostává
elektropohon i do
"jednostopých vozidel". Přesně v intencích
vývojové spirály byla nejdříve
elektrifikována kola. Tyto
"elektromopedy" získaly záhy
obrovskou oblibu. To samo o sobě je celkem paradoxní, protože moped se spalovacím motorem, natož skutečnou motorku s aureolou čirého nebezpečí by si z jezdců na elektrokolech pořídil málokdo. Teď jsou na řadě motorky. Sám jsem už psal o skútrech
Volt 90,
HERO T6 a
Gogoro.
Elektromotorky jsou podle
Good, bad and ugly of electric motorcycles na Motorbike Writer příliš tiché, což je ještě větší bezpečnostní problém než u elektromobilů, mají omezený dojezd (Ale
cca 300 km na město dobrý, to má malý skútr s 8l nádrží taky a stačí. Ale na výlet k moři?), je potřeba stále dlouhý čas na nabití baterií (proti pár minutám načepování benzínu), jsou drahé (každá módní a technologická novinka vždycky stojí víc, než by musela) a jsou -
ošklivé. No, je jich hodně ošklivých. Designéři se snaží často udělat elektromotorku tak, aby nevypadala jako motorka (třeba
Motochimp i když to není vlastně motorka). A to je špatné.
Na druhou strojům od
ZERO MOTORCYCLES nebo
Energica Motor Company těžko co vytýkat (
Hot new Energica electric stays cool - Motorbike Writer). Samozřejmě s ohledem na výše sepsané obecné neduhy elektromotorek. O žhavých novinkách těchto i dalších značek se dočtete v článku
Eicma: novinky bez nádrže na Motorkáři.cz.
Stejně jako pro elektromobily se v některých zemích chystají pobídky a úlevy (viz
Electric motorcycles to get government subsidies – Motorcycle Sport & Leisure). A stejně tak lze usuzovat, že k nám se tento přístup nedostane.
Elektropohon má oproti spalovacímu motoru s nezbytnými převodovkami a variátory nesporné výhody. Podle mě ale bere motorkám
"duši". Měknou.
Čti dál
pátek 25. listopadu 2016