roaD-FENS proti šikaně řidičů

Leave a Comment
Známý kontroverzní blog D-FENS odštěpil téma věnované dopravně přestupkové problematice a spustil web roaD-FENS.
Blogger D-Fens spustil nový web věnující se obraně řidičů před šikanou – AutoRevue.cz: „Mým dlouhodobým záměrem je vytvářet protiváhu k oficiálním „řidičským” institucím, které jsou dílem zkorumpované, dílem nečinné, ale především vůbec a ani minutu nestojí na straně řidičů,“ vysvětluje dále D-Fens.
Proč a nač vysvětluje také v textech roaD-FENS going live – D-FENS WeblogO projektu – roaD-FENS. Tak ať nám všem slouží! ;-)

Čti dál
neděle 8. května 2016

Vraťte cyklisty na silnici!

Leave a Comment
Zákon č. 361/2000 Sb., ve znění účinném k 20. únoru 2016:
§ 57 odstavec 1: Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
Ono to zní takto napsané úžasně. Motoristé se radují, že se jim kola přestanou motat pod koly, když už můžou - musí! - jet po své vybrečené a vyvztekané cyklostezce. A cyklisté by po cyklostezce měli jet automaticky a s nadšením, když po ní tak toužili. A stojí nás všechny nemalé peníze.

Ale co realita? Realita je samozřejmě poněkud jiná.Vezmi si třeba takové Brno. V cyklozáchvatech dřívějších pánů tu "vzniklo" dost cyklostezek pouhým namalováním pruhů na papíry a pak chodníky. Co na tom, že občas stojí v cestě kandelábr. Vyznačené cyklopruhy na silnici se často z ničeho nic objevují a pak zase ztrácejí do nikam.

"Krásná" cyklostezka je na Chodské. Na části pro pěší se nevyhnou dva kočárky. Místo hladkého asfaltu zámková dlažba. To ubere i 10 km na rychlosti! Aha, jízda na kole je sport. Tak to jako zvýšíme zátěž? Co chvíli - podle pravidel a značení - musíte zastavit, slézt z kola, přejít pěšky po vyznačeném přechodu pro chodce odbočku do sídliště, zase nasednou a - za minutu znovu. Několikrát. A nakonec - konec. Nic. Stojíte s kolem před přechodem a nikde pokračování. Jet po silnici, tedy moct jet po silnici, už jsem dávno o kus dál, při šířce tamní vozovky nikomu nepřekážím a jsem přitom méně unavený a hlavně - méně naštvaný.

S ohledem na aktuální znění zákona tu vidím další nedomyšlenost - chybí už jen dopravní značení, které by cyklistu upozornilo na nutnost přejet ze silnice na cyklostezku. Když tato najednou vyvznikne na protějším chodníku, mám podle zákona po ní okamžitě jet, ale ve svém jízdním směru se o ní nijak nedozvím. A jako každého jiného účastníka silničního provozu by mě neměla muset automaticky zajímat jakási značka v protisměru a ještě na chodníku. Stejná situace když na takovou ulici s cyklostezkou odbočím (Zahradníkova-Botanická).

Současná vrchnost, která Brnu nalinkovala světlou cyklobudoucnost bez aut, pokud by chtěla opravdu pro cyklistiku něco udělat, měla by všechny tyto cyklopaskvily okamžitě zrušit (stačí smazat čáry a odmontovat značky). A když už by musela, naplánovat nové s ohledem ne na své cykloego, ale na skutečné lidi na kolech.

Čti dál
sobota 7. května 2016

Volt 90, taková jako Honda PCX na elektriku z Irska

Leave a Comment
Poněkud oklikou, až z daleké Asie (Xe máy điện kiểu dáng Honda PCX chạy 90 km một lần sạc - Xe máy - Zing.vn, Xe máy điện kiểu dáng Honda PCX chạy 90 km một lần sạc, Volt 90, Motor Listrik Mirip Honda PCX - nediv se, že se něco ztratilo v překladu), se ke mě dostala informace o chystaném elektrickém skútru Volt 90 irské firmy Volt Motorcycles. Na první pohled je Volt 90 silně "inspirován" modelem Honda PCX. Připomíná to čínské praktiky. Kromě základních parametrů, také takřka shodné s PCX, se toho moc o Volt 90 dozvědět nedá. Ostatně ani o samotné firmě Volt Motorcycles. Facebooková stránka Volt Motorcycles nyní čtvrt roku nežije. Obdobně profil Společnost Volt Motorcycles na LinkedIn. A i jinak najdeš jen střípky, jako třeba článek Volt 220 od Volt motorcycles na Motorkáři.cz či Volt Motorcycles – A New Name In Electric Motorcycles. No, uvidíme.


Čti dál
středa 4. května 2016

Start-stop systém je docela "bezpečnostní díra"

Leave a Comment
I ze sedla skútru lze na křižovatkách sledovat neúprosné množení aut se start-stop systémem. Poměrně zajímavé výsledky testu rychlosti rozjezdu aut se systémem start-stop časopisu Auto Bild tlumočí článek Test systémů start-stop ukázal, jak moc zdržují každý rozjezd na Autoforum.cz:
"Start-stop v podstatě jen rozeznává chvíle, kdy s vozem zastavíte a v tu chvíli zháší jeho motor očekávající delší stání. Není to ale člověk, nemá vaše oči, a tak se velmi snadno zmýlí. Systém zkrátka nemá ponětí, co po tom či onom zastavení bude následovat nebo kde se vlastně odehrává, a tak motor zastaví i v momentě, kdy třeba pouze přijedete z vedlejší ke křižovatce."

Systémem start-stop je vybaveno i PCX, kde lze ale naštěstí trvale vypnout. Nebo chcete-li, lze jej nezapnout. I když stoplý motor PCX naskočí okamžitě a to jako opravdu okamžitě, chvilka nepříjemné nejistoty na každé křižovatce teda nic moc.
Čti dál
úterý 3. května 2016

Jak si nenechat ukrást skútr

Leave a Comment
Krade se. Krade se všechno, krade se všude. A kradou se i motorky a skútry. Všude. Skútr sice není tak "lukrativní zboží" jako pořádná, i desetkrát dražší motorka, zato jej v pohodě odnesou dva chlapi, hodí do dodávky a jsou fuč i se skútrem. Proti tomu nepomůže ani zamknutá řidítka, ani zámek přední brzdy, ani imobilizér a nakonec ani alarm.
Podle všech dostupných zdrojů je nejúčinnější řešení jediné: "vzít pořádnej řetěz a skútr přivázat k něčemu fest pevnýmu". Zajímavý fenomén jsem pozoroval onehdy v Itálii - čím víc jižněji, tím tlustší řetěz. Doporučuje se přivázat motorku i v garáži. Třeba k oku zapuštěnému do podlahy.


Alarm ale taky není samozřejmě k zahození. Může odradit a zahnat příležitostné nenechavce. Jiný level je tichý alarm, co posílá sms nebo zavolá na mobil, ale zloděje nezažene, ale ani nevyprovokuje. Zato máš šanci ho dopadnout. Zloděje.


Další úroveň je gps tracker (ten má v sobě skutečný GPS modul k určení polohy podle satelitů) nebo gsm tracker (polohu určuje mnohem nepřesněji triangulací podle polohy BTS). Tracker dálkově ovládáš pomocí sms a zavoláním a pomůže ukradený skútr dohledat a pak snad i zachránit. Ale jenom pokud zloději tracker dřív neobjeví. Taky pak ale můžeš i za běžného provozování polohu skútru zjišťovat a třeba automaticky zaznamenávat. Ale to může být dvojsečné. ;-)

Tato zařízení se dají samozřejmě kombinovat. Originální a značkové zabezpečení stojí ale bratru několik tisíc. "Čína" se dá sice pořídit jen za pár stovek. Ale znáš to, "čína".


Poslední možnost je - pojištění. To sice přímo ukradení nezabrání, ale když jej poctivě platíš, nejspíš se nic nestane. A když už, tak nezůstaneš chodcem dlouho. ;-)

Čti dál
neděle 10. dubna 2016

5 nejlepších motorkářských her na chytré telefony podle Motorkáři.cz

Leave a Comment
Sám jsem nedávno propadl na telefonu hře Traffic Rider (Android / iOS). Traffic Rider je skoro trenažér jízdy na motorce po městě i mimo, ale hlavně v hustém provozu. Nejzábavnější mi přišlo, že začínáš na skútru, pak si "koupíš" lepší skútr, pak motorku, pak lepší motorku a pak zase lepší a lepší... Jako v reálném životě. :-) Plánoval jsem se o tento herní zážitek i podělit, sepsat nějakou recenzi. Už nemusím. Na Motorkáři.cz najdeš jak recenzi hry Traffic Rider tak dalších motorkářských her na mobil s Androidem i iOS.

5 nejlepších motorkářských her na chytré telefony | Motorkáři.cz:
"...výběr pěti her na chytré telefony, který byste měli při svých toulkách mobilními aplikacemi rozhodně vyzkoušet."

Reálné jízdě se ale nic z toho nevyrovná. ;-)

Čti dál
úterý 5. dubna 2016

Co si obléct na skútr

Leave a Comment
Z prosté otázky "Co si obléct na skútr?" si můžeš vytvořit pěkně těžké dilema, i když ti to zpočátku nemusí tak přijít. Z podstaty operativního přibližovadla chceš na skútr jen "nasednout a jet". No jistě, musíš "nasadit helmu, nasednout a jet". Třeba ve Francii musíš "nasadit helmu, natáhnout rukavice, nasednout a jet". Rukavice jsou ale fajn i bez povinnosti. A nezapomeň, že si ze zákona musíš chránit i oči! Ale to je všechno, co musíš. Další už je na tobě. V letní slunné Itálii úplně normálně jezdi na skútrech ženské do práce v šatečkách a na takovýchhle šteklích. Jen helmu na hlavě.


Rukavice jsou dobré "motorkářské", pevné, vypolstrované a s chrániči kloubů. Jde jak o zimu, tak o "mechanickou" ochranu a bezpečnost. Vzpomeň si jen jak bolí, když tě někdo klepne přes prsty. ;-) O pádu na ruce raději nemluvě. :-(



Je dobré mít i pevné boty. Nebo alespoň boty s pevnou špičkou. Brnknout nohou o zem je tak snadné! Zvlášť pro začátečníka. A mezi prsty taky nepříjemně fouká. I v létě!

Na skútru to vůbec dost "táhne". S tím počítej a obleč se tepleji, než by ti stačilo jako chodci. Což o to, ve městě to nemusí třeba tak zlé, ale vyjedeš mezi pole, přidáš plyn a teplota klesne ještě o několik dalších stupňů. Hlavně si pohlídej krk, tu mezeru mezi límcem a helmou, a ledviny, tu mezeru mezi bundou a kalhotami. Ale i s běžným zimním oblečením můžeš pohodlně jezdit i kolem nuly.

Na skútr, stejně jako na motorku, si oblíkni výrazné oblečení. Kanárková žlutá je dost dobrá, i když se ti nelíbí. Přitáhne oči i jinak celkem nevšímavých řidičů. Reflexní prvky se předpokládají automaticky. Vykašli se na černou eleganci a natáhni si vestu nebo aspoň reflexní šráky nebo kšandy. Ty přes jedno rameno navíc působí dost "policejně" a auta si drží z nejistoty větší odstup. ;-)




Helma neboli přilba je povinná. Tečka. Ale můžeš si vybírat z nepřeberného množství typů, značek a modelů. Základní dělení je na helmy otevřené, bez "brady", zavřené čili integrální - integrálky, a výklopné. Obyčejně si na skútr bereš helmu otevřenou. Ale když třeba mě v ní viděli moji motorkářští přátelé, unisono mě okřikli: "Chceš jezdit v tomhle? Seš blázen?". Nechráněnou čelist považují za smrtelný hřích. Doslova. Ideální mi i proto přijde výklopná helma, která se nasazuje pohodlně jako otevřená, při krátkých zastávkách si ji nemusíš sundávat, stačí jen vyklopit, stejně tak při kratších pojížďkách, a přitom zavřená poskytuje stejnou ochranu, proti počasí i při nehodě, jako integrálka. Hodně užitečná je také integrovaná sluneční clona.




Všeobecně se předpokládá, že na skútru pojedeš po městě, pomalu, a že se nic nestane. Ale když vyrazíš na delší trasu, pojedeš na silnějším skútru nebo se o sebe budeš trochu víc bát, pohlídni se po něčem "na motorku". Většina "mudlů" má motorkáře kvůli jejich koženým kombinézám s různými "vycpávkami", vysokým botám, plastovým chráničům a dalším "blbostem" za děsný frajery. Opak je ale pravdou - pokud budeš chtít být opravdu frajer, pojedeš na motorce jenom v trenkách. (Krátká vzpomínka na letní slunnou Itálii...) Všechna ta motorkářská paráda je tu hlavně od toho, aby se ti stalo, když už se něco stane, co nejmíň. Přesně takto zní všechna oficiální doporučení. Připomenu zase iBesip.cz a brožůrku Na motorce v praxi (v pdf).


Cena plné motorkářské výbavy může ale celkem snadno i přešvihnout cenu tvého městského skútru. Taky se nikomu asi moc nechce navlíkat se patnáct minut "do brnění" na desetiminutovou cestu do práce. A pak zase vysvlíkat... Ale není problém si vybrat něco z různě vyztužených kalhot, kevlarových jeansů, navlíkacích chráničů... Nejsou to levné věci. No ale, schválně, zavři oči, na chvilku, a představ si, jak ti v zatáčce na písku podjede kolo a jdeš k zemi, jak do tebe šťouchne nějakej blbec na křižovatce a jdeš k zemi... Není o tom ta písnička "hlava, ramena, kolena, palce"?




Jako všechno i motorkářské a skútrařské oblečení a obutí pořídíš na internetech. Je to ale oblečení. To je třeba si vyzkoušet. Aspoň já si bez zkoušení nic koupit nemůžu. A to to docela nesnáším. Je prostě lepší zajet do nějaké speciálky kde i poradí a pomůžou s výběrem. Fuj! To je jak z letáku. ;-)



Tady máš pár doporučeníhodných moto-shopů:
A na závěr ještě jedna vzpomínka na letní slunnou Itálii :-)

Čti dál
sobota 2. dubna 2016