Snížení rychlosti emise nesníží! Fyzika!

Leave a Comment
Podle článku Zpomalit z 50 na 30 vzduch ve městech nevyčistí, lepší je zelená vlna na iDNES.cz (zdroj) německý autoklub ADAC zpracoval studii, ve které měřil emise aut s různými motory. Výsledek? Snížení rychlosti z padesátky na třicítku nesnížilo emise oxidu dusíku ani oxidu uhličitého. „Zavedení rychlostního limitu 30 kilometrů v hodině v centrech měst nevede ke zlepšení kvality ovzduší a není proto vhodným trvalým řešením,“ uvedl mluvčí ADAC Andreas Hölzel.

Přátelé, fyzika! Kdy už to zeleným dojde, že jsou zákony, které obejít nelze?


„Pokud chceme zlepšit kvalitu vzduchu v našich městech, musíme se zabývat především systémovými změnami, které zahrnují třeba inteligentní řízení dopravy,“ uzavírá zprávu ADACu jeho viceprezident pro dopravu Ulrich Klaus Becker.


Čti dál
středa 23. listopadu 2016

Každá motorka s automatem?

1 comment
Stejně jak máme dnes zažito, že každý skútr má variátor, tedy "automat" (neřadí se), tak považujeme za samozřejmost, že na "opravdové" motorce se řadit musí. Ale není tomu tak. Stále častěji se objevují stroje s automatickou převodovkou. Honda má DCT, jak známe z aut, Aprilia zase CVT, což je elektricky řízený variátor (používaný ve velkých skútrech).
Existuje ale varianta pro všechny "ride by wire" motorky: ShiftFX - Electronic Shift Transmission. Celá sestava komponent je takový upgrade. ShiftFX má režim automatu i poloautomatu, páčka spojky zůstává, pro jistotu a speciální případy, a ovládá se stávající převodovka. Není to až tak nové a přivedlo mě na to video ShiftFX - Turn Any Motorcycle into Automatic Motorcycle! na YouTube.

O ShiftFX se toho ale zase všeobecně moc neví, dohledal jsem jen články kopírující oficiální web. Nicméně za prostudování to jistě stojí.


Honda, DCT





Aprilia, CVT


Honda, Aprilia a k tomu navíc "Bavorák"?



Osobně mám zcela jasno ohledně automatu v autech - jízda s automatem je jednoduší, pohodlnější a tím pádem i bezpečnější. Ohledně automatu ve skútru mám jasno také - to k sobě prostě patří a jde hlavně o snadnost ovládání stroje a jeho jednoduchost. Variátor je opravdu strašně primitivní a se skutečnou převodovkou plnou ozubených koleček nesrovnatelný. Ale motorka s automatem? Jestli nechceš řadit, jeď na skútru. A jestli nechceš jet na skútru kvůli egu (protože jiný důvod není!), tak se nauč řadit. No, já vím, snadno se něco od stolu vykřikuje... A vývoj nezastavíš. ;)


Čti dál
úterý 22. listopadu 2016

Po roce opravdu nových motorkářů ubylo

Leave a Comment
Podle článku Rok tvrdšího výcviku motorkářů: ubylo autoškol i zájemců o řidičák na iDNES.cz se potvrdily všechny předpovědi, zmiňované letos na jaře třeba v článcích Uchazečů o řidičák na motocykl po zpřísnění pravidel letos asi ubude, hlásí autoškoly na Aktuálně.cz a Nová pravidla autoškol odrazují zájemce o řidičský průkaz na motocykl na iDNES.cz.

Novela zákona upravující praktické zkoušky v autoškole pro motocykly (bez rozdílu kubatury!) začala nenápadně platit od listopadu 2015. Zásadní novinkou jsou jízdy na cvičišti (slalom, vyhýbání, ale i tlačení motorky a parkování "couváním") a cvičné jízdy (ne ale hned od začátku) a závěrečné zkoušky na motorce sólo, s instruktorem v/na doprovodném vozidle. A ano, jistě - novinkou byl i skokový nárůst ceny. Také pro všechny kubatury. Vše je pěkně sepsáno a ukázáno třeba v článku Motorkáři mají v autoškole nové jízdní testy. Potrápily i profíky na iDNES.cz a v popisu Řidičský průkaz skupiny A na AUTOŠKOLA AHHA BRNO. A samosebou najdete i další informační zdroje. Tyto zdroje jsou. ;)






Podle mě si teď v patnácti bude na padesátku dělat papíry (AM) jen opravdu bohatý fracek. Skoro stejně totiž za rok vysolí za papíry na stopětadvacítku (A1). A za dva roky ho čekají další zkoušky na A2, protože A1 se ne... Ale ne, rozšiřuje, takže "jen" rozšíření. Asi za polovic.

Doopravdy spousta autoškol přestala kurzy na motorky nabízet a pro závratný nárůst ceny se do papírů na motorku nepustí každý. Také náročnost zkoušek a obava z "propadnutí" odrazuje i zkušené "béčkaře". Ti mají alespoň alternativu ve skútrech (díky bohu!), což je současně obrovský paradox: aby mohl řídit takřka stejně rychlý a obdobně výkonný stroj o stejném obsahu se jeden musí trápit na cvičáku při slalomu a jezdit hodiny pod dozorem v provozu a druhý - prostě sedne a jede. Stačí jen, že kdysi dávno udělal zkoušky na auto a nemusí řadit. Přitom všechno, všecičko ostatní je pro oba úplně stejné!

Závěr nebo hlubší kritiku ale nečekejte. Spíš nad tím jen kroutím hlavou, jezdím na skútru jak ďas a střádám na papíry na motorku. A doufám, že mi to s nabytými skútrařskými zkušenostmi půjde snáz a třeba trochu sleví.


Přečti si také



Čti dál
neděle 20. listopadu 2016

Carsharing v Brně

Leave a Comment
Ekologičtí aktivisté a zelené samosprávy propagují spolu s cyklistikou také carsharingCarsharing (sdílení aut) je vlastně taková předplacená autopůjčovna skloubená s družstvem. Která vlastnost převažuje záleží na konkrétním provedení.

Nemíním se k tomuto samotnému fenoménu nijak zvlášť vyjadřovat. Jednoduše: jako konzervativně smýšlejícímu jedinci se mi tato současná levicová móda nahrazovat staré známe běžné komerční služby, jako jsou třeba autopůjčovny, stejnými službami pouze obalenými módními slogany, vůbec nelíbí.

Nicméně současný tlak i mě nutí si o nabídce carsharingu něco zjistit. Nepřekvapí, že seznam s popisem nabídky v Brně působících poskytovatelů carsharingu najdete na serveru pro-cyklistického a dotacemi financovaného spolku Brno na kole.

Na druhou stranu takové nevlastnění auta, se kterým jsou díky dlouhodobě špatnému vedení města, dlouho odkládané a protahované výstavbě městského okruhu, může otevřít cestu k motorkám a skútrům - skutečné alternativě k osobní automobilové dopravě. Mít neustále k dispozici vlastní dopravní prostředek za zlomek pořizovací ceny auta, se zanedbatelnou spotřebou a provozními náklady vůbec, s bezproblémovým parkováním (aspoň podle momentálních návrhů rezidenčního parkování v Brně) a v případě nutnosti něco nebo někoho odvést si auto půjčit přeci nezní marně.

Popis služeb jsem i já, stejně jako Brno na kole, převzal ze serverů jednotlivých firem, takže lépe si prostudovat konkrétní a aktuální nabídku a podmínky jednotlivých firem:

Carsharing AJO.cz - Alternativa k vlastnění auta

  • AJO auto si odemknete chytrým telefonem nebo vám jej při převzetí dálkově odemkne dispečer. Klíčky jsou v autě, technologie zabraňuje jejich zneužití. Zatím jsme jen v Brně.
  • Auto lze převzít i vrátit v noci i o víkendu.
  • Palivo je zahrnuto v ceně.
  • Auto můžete mít na hodinu, ale i na týden.
  • Tříhodinové používání auta stojí (při nájezdu 10 km) 94 Kč. 
  • Dacia Logan MCV a Hyundai i10, LPG


Autonapůl | První český carsharing

  • Auto jaké zrovna potřebujete. Např. Opel Zafira, Škoda Octavia kombi, Kia Ceed kombi, Ford Transit Custom, Škoda Roomster,, Škoda Fabia kombi, Kia Ceed, Škoda Citigo (i s automatem)
  • Původně nová nebo předváděcí auta.
  • Dostupné 24 hodin denně / 7 dní v týdnu
  • Rezervace na internetu (vč. Android/iOS)
  • Otevírání aut čipovou kartou
  • Platí se pouze za ujeté km a rezervované hodiny
  • Palivo, pojištění, veškerá výbava a servis jsou v ceně
  • Na dálnici i do zahraničí


EMUJ | První carsharing elektromobilů v Brně

  • pouze na elektřinu
  • PEUGEOT iOn a NISSAN Leaf
  • Můžete nastoupit do kteréhokoliv auta kdekoliv ve městě.
  • Každé auto má své stálé parkovací místo. Odpadne vám stres z hledání, kde zaparkovat.
  • Dálniční známka




Čti dál
sobota 19. listopadu 2016

Rezidenční parkování v Brně nebude všude

Leave a Comment
Rezidenční parkování v Brně je sice stále zahaleno mlhou, ale podle článku Problémy s parkováním trápí Brňany i na sídlištích. Chybí tisíce míst co zveřejnil Brněnský deník Bystrc a šestnáct dalších městských částí "modré zóny" odmítají. "Rezidenční parkování je vhodné tam, kde je přes den hodně návštěvníků a večer zas stání hledají místní. Části, kde je problém s parkováním jen v noci, si řeší problémy stavbou parkovacích domů nebo přidáváním parkovacích míst. Zóny nejsou potřeba," prý vysvětlil šéf magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko. No, alespoň ta druhá část prohlášení je určitě pravda. Bystrc teda postaví garáže. A jo, parkovací domy se teď říká. Parkovací domy plánují i Líšeň a Vinohrady. Píše se o termínu do dvou let.

Jestli si dobře vybavuju, tak patrové parkoviště si postavil Honeywell ve Slatině za pár měsíců. Takže ano, šlo by to všechno řešit mnohem mnohem rychleji.


Čti dál

Údolní jako v Kocourkově

Leave a Comment
Ulice Údolní v Brně byla v poslední době několikrát jablkem sváru. Nejdříve se rozvířila kauza zrušeného přechodu na křižovatce s Úvozem. Ten současní radní slibují vrátit. Nejde jen o přechod. Po spojených úpravách je rohový dům s průchodem prakticky dopravně neobslužitelný.


Další kauza se rozvířila kvůli nepovolenému parkování a následným odtahům v úseku mezi Obilným trhem a Marešovou. Celou Údolní vedou koleje. Podél kolejí tramvaje se podle zákona parkovat nesmí, protože se musí dodržet vzdálenost tři a půl metru mezi kolejemi a zaparkovaným autem. Tím se stala tam zaparkovaná auta překážkou v provozu, protože při jejich objíždění po kolejích mohly být zablokovány šaliny, a byla nemilosrdně odtahována. Několik let. Za nemálo peněz. Situace neřešitelná.

Až nedávno najednou to, co léta nešlo, najednou šlo. V Údolní ulici již lze parkovat na vyznačených místech! Těžko dohlédnout na skutečné důvody, protože nedávné rozhodnutí, udělat z jízdního pruhu parkoviště a z kolejí společný pruh pro auta i šaliny, jde jak přímo proti několik let nevyvratitelným argumentům, tak proti současné městské dopravní politice. Možná to povolil "někdo" na truc. (ANO proti Žít?)

Osobně tím nejsem nijak nadšen. Na Údolní parkovat nepotřebuji a na panelech mezi kolejemi to ošklivě drncá i v autě, natož na skútru. A na skútru musím dávat bacha jak při přejezdu kolejí, tak na dveře zaparkovaných aut. Ale co už. Údolní na "horním" úseku stejně drncá celá a na dveře je třeba si dávat pořád a všude.

Ale koho překvapí, že toto opatření, co kromě parkujících není příjemné nikomu, nejvíc vadí cykloaktivistům? Po přečtení argumentace v Parkování na Údolní. Užitek pro pár desítek, nebezpečí pro stovky od Brno na kole, z.s. mám sto chutí jít počítat ty stovky ohrožených cyklistů. Hned zítra.

A taky mě napadá: jak v zimě zcela nepotřebné cyklopruhy smysluplně využít. :-|

Ale taky mě napadá, jestli by se za nenašlo pár milionů na opravu vozovky, místo na nesmyslné informační cedule o kvalitě ovzduší.

Čti také






Čti dál
pátek 18. listopadu 2016

Rezidenční parkování v Brně stále zahaleno mlhou

Leave a Comment
Před časem jsem navštívil diskuzi o chystaném rezidenčním parkování v Brně-střed a sepsal své smíšené pocity v příspěvku Krátká zpráva z veřejné diskuze o rezidentním parkování v Brně. Zcela v intencích předchozích postřehů sepsaných v textu Rezidenční parkování – postřehy občana.

Podle spolku Brno autem, který sleduje nejen situaci kolem brněnských "modrých zón" mnohem bedlivěji, není ale mnoho jasného ani nadále. Jak píší v Rezidenční parkování – jak to dopadne? vedení Brna déle nekomunikuje. Termín spuštění brněnské parkovací revoluce se přitom kvapem blíží.

Brno ale mezitím zřejmě úplně nezahálí, protože plánuje "ekologické" vyhození nemála peněz za úplně zbytečné informační cedule o kvalitě ovzduší. Viz Sedm milionů za informace dostupné zdarma? Veškerá argumentace radnice je přitom postavená na hlavu. Veškeré informace jsou opravdu on-line dostupné všem na Portál ČHMÚ (přesněji na ISKOnebo i jen pro Jihomoravský kraj) a vše lze snadno získat i pro další zpracování třeba ve formátu json. Že nemá každý chytrý mobil a v něm internet? A jak pak asi bude takový člověk parkovat? Aha?

(V době sepisování tohoto postu byla v Brně převážně situace 3 - uspokojivá a u Dětské nemocnice dokonce 4 - vyhovující. S přehledem nejhorší stav v celé republice. Může za to vysoká koncentrace suspendovaných částic PM. Pokud za to můžou v Brně auta, máme tu asi několikanásobně větší provoz než v Praze. Inu, velkoměsto.)

Jestli vám to nepřijde dost, přečtěte si starší rozhovor s člověkem, co to v Brně už dlouho řídí: Bielko: Pochybuji, že si sedláci kupovali koně bez stáje. U aut je to stejné, Brněnský deník. Tak výfukem pěkně do ulice, přesně jak je na obrázku pod značkou, ano?

Jo! Ještě jedna věc: na výše zmíněné besedě se nás snažili úředníci přesvědčit, jak výhodný je carsharing (spoluvlastnictví a střídavé využívání aut). Podle dosud známých pravidel o rezidenčním parkování ale s takto "vypůjčeným" autem nebudete mít na parkovací místo nárok. Jistě, takové auto si berete, abyste s ním někam jeli, ne parkovali. Ale když nezaparkujete, nenaložíte...

P.S.: Podle K vystoupení náměstka Hollana v Radiožurnálu na Brno autem "...to vypadá, že se původní termín první etapy nestíhá, a tak se v městské části Brno-střed dočkají zavádění parkovacích zón namísto v květnu 2017 až v září téhož roku. Magistrát aktuálně vybírá komunikační agenturu, která bude rezidenční parkování lidem prezentovat. Škoda, že to úředníci brněnského magistrátu nezvládnou sami." (21. 11. 2016)


Čti dál