Leave a Comment


Od 1. ledna 2024 dochází v České republice k významným změnám v dopravních předpisech. Zde je přehled klíčových změn:

  • Řidičský průkaz a totožnost při řízení: Od 1. ledna 2024 nebude nutné mít při řízení v ČR u sebe kartičku řidičského průkazu, stačí prokázat totožnost při kontrole. Plastová kartička řidičského průkazu bude nutná pouze při cestách do zahraničí, ale řidič musí mít platný řidičský průkaz.
  • Změny v bodovém systému: Systém trestných bodů pro řidiče se zjednoduší. Místo pěti skupin trestných bodů budou jen tři kategorie: 2, 4 nebo 6 bodů za různé přestupky. Za nasbíraných 12 bodů přijde řidič o řidičský průkaz, s novou pravidly "dvakrát a dost" pro nejzávažnější přestupky (za 6 bodů) a "třikrát a dost" pro středně závažné přestupky.
  • Změny cen dálničních známek: Roční dálniční známka zdraží z 1 500 Kč na 2 300 Kč, měsíční známka zlevní z 440 Kč na 430 Kč a 10denní známka z 310 Kč na 270 Kč. Přibude nově denní známka za 200 Kč. Změní se i pravidla pro hybridní vozidla s emisemi CO2 do 50 g/km, která dosud nemusela platit za známku, ale od 1. března 2024 to již nebude platit.
  • Řízení vozidla od 17 let: Od 17 let bude možné řídit auto pod dohledem mentora, který má řidičské oprávnění alespoň 10 let. Zavádí se také řidičské průkazy na zkoušku pro nové řidiče. Pokud řidič spáchá v prvních dvou letech po získání oprávnění šestibodový přestupek, bude muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a evaluační jízdu.
    Ovšem je tu také nemálo zajímavý "bonus": s "béčkem" přijde i možnost jezdit i od 17 let na skútru 125 ccm a to bez lektora!
  • Zpřísnění pokut: Pokuty za některé přestupky se výrazně zvýší. Například za telefonování za jízdy se pokuta zvýší z 1 000 Kč na 2 500–3 000 Kč, za jízdu pod vlivem alkoholu z 2 500–20 000 Kč na 7 000–25 000 Kč, a za odmítnutí dechové zkoušky z 50 000 Kč na až 75 000 Kč.
  • Rychlost na dálnicích: V některých úsecích na dálnici bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 km/h. Toto se bude týkat pouze nových a modernizovaných úseků dálnic, kde to povolí úřady.

Podrobnější seznam změn v dopravních předpisech od roku 2024 najdeš na:
Čti dál
pondělí 1. ledna 2024

Které zimní pneumatiky vybrat letos?

Leave a Comment

Jednou tak za čtyři roky někdy touto dobou dojde na nelehký úkol - vybrat nové zimní pneumatiky. Jako u všeho se snažím najít nějaký kompromis mezi kvalitou a cenou, zjišťuji, že jsem měl ty zatracený gumy koupit už před měsícem, a že do prvního listopadu už stejně přezout nestihnu. 


Tak se aspoň podívejme, z čeho vybírat:


No, a je problém koupit gumy staršího data výroby?



Čti dál
sobota 22. října 2022

Videoškola řízení z garáže

Leave a Comment

Na serveru Garáž.cz najdete seriál Škola řízení. Vysvětluje jak základy (správné sezení, nastavení zrcátek), tak "normální" věci, jako je třeba správné projetí zatáčky, vyhýbací manévr, až po (dnes už) "špeky", jako je "meziplyn".


Statisticky takovou školu potřebujeme každej víc než trochu. :-(


Čti dál
pátek 21. října 2022

Opakování, matka... bezpečné jízdy na motorce

Leave a Comment

Titulek přiblblej, vím, nicméně na Motorkáři.cz vyšel první díl seriálu Motozákladka: Poznejte se pro oprášení si povědomí, jak na motorku. Stojí za to si to všechno i jen připomenout. Rady jsou to dobrý.

Čti dál
úterý 3. května 2022

Rally roadbook na koleni?

Leave a Comment

Nedávno skončil další Dakar. Tento závod sleduji od dětství, ale spíš tak jako povrchně, hlavně "obrázky". No a tak až poměrně nedávno mi došlo, o co všechno vlastně v takové soutěži jde. A jak velkou roli v tom hraje navigace a při ní roadbook. Jo ty že nevíš o čem píšu? Tak si přečti a skoukni Dakar: Jak funguje navigace při dálkových rally? | Motorkáři.cz a třeba Dakar za oponou - Rallye Dakar 2022 | Česká televize (zhruba poslední třetinu).


Ukázka roadbooku pro rally

Roadbook se mi líbí a fascinuje mě. Nemám sice pražádné závodnické ambice, ale říkal jsem si, jestli někdo neudělal, v době všemožných ptákovinových aplikaček, nějakou takovou třeba jako gps navigaci, co by ukazovala cestu stejným způsobem, jako na rally. No, nenašel jsem. (Což samozřejmě neznamená, že taková roadbooková navigace neexistuje, nebo záhy nebude.) Nebo z popisu nepochopil, že je to ta navigace, co hledám.


Nicméně našel jsem web Rally Navigator (a k němu současně aplikačku). Rally Navigator umožňuje "snadným" způsobem sestavit roadbook pro požadovanou trasu. Jenže! Jenže musíš vědět, co děláš. A to není jen tak. Zkusil jsem jen takovou krátkou trasu "kolem komína", pravda, jen tak "z voleje", ale sorry jako. Na to jen tak pro srandu je to trochu moc práce. Ale o to víc klobouk dolů před těma, kdo roadbooky sestavují.


Ale pokud máš trpělivosti víc než já, web obsahuje jak návody, tak pravidla a ukázkové roadbooky pro různé typy rally. Služba je to sice pro seriózní účely placená, ale na ochutnání to plně postačí.


Pak tu máš ještě Rabbit Rally | Regularity Rally with Precision. RoadBook Designer by měl umět sestavit radbook automaticky při průjezdu trasou. Ten jsem ale ani nezkoušel. Třeba příště.


(za ilustrační obrázek díky rallynavigator.com)

Čti dál
neděle 23. ledna 2022

Nové zkušební otázky v autoškolách

Leave a Comment

Osobně si myslím, že ani víc otázek a ani videa z člověka lepšího řidiče neudělají, ale prosím...

 

„Bezpečnost silničního provozu je jednou z mých priorit, proto oceňuji, že v první polovině února letošního roku budou do testů pro nové zájemce o řízení zařazeny nové otázky, které připravují na každodenní situace za volantem. Také se v této sadě poprvé u nás objeví i video otázky, což je věc, kterou budeme v budoucnu dále rozvíjet,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. 

 

Nová sada obsahuje 35 textových otázek a tři video otázky. V rámci zkoušky z odborné způsobilosti žadatelů o řidičská oprávnění budou otázky zařazeny od 13. 2. 2022. Zájemci se s nimi mohu seznámit a vyzkoušet si je na webu noveotazky.cz.

 

„Naším cílem je tzv. VZOR = Vzdělaný-Zdatný-Odpovědný-Řidič, který má znalosti, ovládá vozidlo a uvědomuje si důsledky svého chování. Jsem přesvědčen o tom, že balík nových otázek nás k tomuto cíli u těch, kteří s řízením teprve začínají, zase o trochu posune,“ doplňuje ministr Kupka. 


Odkazy:


Čti dál
středa 19. ledna 2022

Změny (nejen) na silnicích 2022

Leave a Comment

Jako obvykle s novým rokem nabývá účinnosti spousta změn v rozličných zákonech. Několik se jich dotýká i provozu a není to jen to diskutabilní 1,5 metrové objíždění cyklistů. A většinou nepřekvapivě přituhuje.


Strážníci obecních či městských policií mohou vyřizovat příkazem na místě přestupky související s neoprávněným užitím vyhrazeného jízdního pruhu.


Je upravena promlčecí doba u objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla.


Je povolena vyšší rychlost vozidel Integrovaného záchranného systému.


Nově se budou zapisovat i 2 body v bodovém hodnocení řidičů za neoprávněné stání vyhrazeném pro osoby se zdravotním postižením nebo zneužití parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním postižením.


Nově je možné řídit traktory i s řidičským oprávněním skupiny C. Taková účelovka, no.

U dvoukolových a tříkolových vozidel je řidičák na AM nově nutné až pro vozidla s rychlostí více než 25 km/h. Řízení pomalejších vozidel je možné bez řidičáku. Jestli je to dobře nebo špatně se spíš teprve ukáže. S AM je teď možné řídit také čtyřkolky s výkonem až do 6 kW (dosud 4kW) a s B1 je možné řídit také terénní čtyřkolky s jakkoli výkonným motorem (dosud to bylo maximálně 15 kW).

Řidič motorového vozidla musí při předjíždění cyklisty dodržet boční odstup nejméně 1,5 metru. Kde je maximálně 30 km/h, platí odstup nejméně metr jeden.

A výjimka pro cyklisty z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích. Takže další legalizace cyklistické neposlušnosti.

Na "pivních kolech" bez alkoholu.

Nulová tolerance alkoholu platí už i pro spolujezdce na motorce.

Nově mají možnost označovat vozidla speciálním označením i někteří zdravotničtí pracovníci poskytující domácí péči. Důsledek "modrých zón"?

Také obce mohou iniciovat řízení o odstranění vraku z veřejně přístupné účelové komunikace. 

Jsou vyšší pokuty za odmítnutí nízkorychlostního kontrolního vážení. To počítám ani většina lidí ani neví, co je. ;-)

Od poloviny roku 2022 budou vozidla nad 3,5 tuny platit mýto i na dalších silnicích I. třídy.

Tak na to mysleme.

Čti


Čti dál
neděle 16. ledna 2022