Skutečná umělá inteligence za volantem

Leave a Comment
Moderní auta se v současné době závratnou rychlostí plní různými asistenty, které mají pomoci většímu bezpečí posádky, nebo alespoň pohodlí řidiče. Když pominu posilovače brzd a řízení, začalo to myslím ABS, pokračovalo přes ESP, adaptivní tempomat, hlídání pruhů a možných kolizí, kde varovné pípání za krátko doplnily nekompromisní zásahy automatu do řízení. Momentálně kroutíme hlavou nad blázny, co v Tesle s autopilotem hrají za jízdy karty, a posmíváme se autu od Googlu, co se srazilo s autobusem při rychlosti chůze. A současně žasneme, jak je ta technika dnes "chytrá". A zároveň nás zaskočí zprávy, že zase tak moc chytrá není - Tesla driver dies in first fatal crash while using autopilot mode.

Ale s námi toto všechno zpovzdálí sleduje skutečná umělá inteligence, která se z toho všeho umí sama učit. To jako fakt. A má na čele nalepené logo nVIDIA! nVIDIA vyvíjí pro autonomní vozidla kromě jiných, viz Automotive Technology Solutions Overview, i samoučící systém NVIDIA DRIVE PX pro autonomní řízení. Systém se umí učit z videonahrávek skutečných situací a poté se zlepšovat dle vlastních "zkušeností".


Více



Roboti už jdou, roboti už tady jsou! :-)

(A ano, i v Tesle najdeš systém od nVIDIA)

Čti dál
neděle 28. srpna 2016

Koňská síla v novém významu

Leave a Comment
Koňská síla - tedy Jeden kůň - nemusí být v blízké budoucnosti podle xkcd: Horses jen jednotkou výkonu, ale také inteligence "chytrých" automobilů. Mluví - tedy kreslí - mi z duše.


Čti dál
pátek 19. srpna 2016

Skútr Gogoro přijel z Asie do Evropy, do Berlína, do...

Leave a Comment
Jak všichni jistě víme a chápeme, skútr je ten jediný správný cestovní prostředek pro město a okolí. Ne pomalé a nebezpečně všechnyohrožující šlapací kolo, ne auto váznoucí v zácpách a zpravidla obsazené jen z 20 %, ne zbytečně hlučné a drahé a až příliš rychlé motocykly.

Nejlepší je skútr. Pochopitelně vlastní a se spalovacím vrčícím motorem. Ale pokud vzýváš/zkousneš elektropohon a sharing, můžeš se radovat z toho, že do Berlína dorazil designový, elegantní a "chytrý" sharovaný elektroskútr Gogoro (viz tiskovku Gogoro partners with new Coup scooter sharing service launching in Berlin today). Gogoro se od běžných elektroskútrů odlišuje zejména výměnnými bateriemi! Žádné zdlouhavé nabíjení, vyměníš baterku a jedeš.


"Pomocí aplikace, kterou si stáhnete do svého chytrého telefonu si skútr objednáte. Na mapě se vám zobrazí skútry, které máte nejblíže. Pokud by některý ze skútrů měl kapacitu baterie nižší než 20% z mapy automaticky zmizí." Píše se v článku Gogoro je v Evropě na SKUTRPORTAL.cz.



Čti více na:

Čti dál
pondělí 15. srpna 2016

Swindon Magic Roundabout - kouzelný kruháč, co asi hodně lidem zamotá hlavu

Leave a Comment
Kruhové objezdy (Roundabout) nejsou stále u nás příliš v oblibě. I přes své nesporné výhody oproti semafory řízeným i ničím neřízeným křižovatkám. Kruháč má do jisté míry samoregulační schopnosti, plynulejší průjezdnost než semafor a je bezpečnější než "pravá ruka". To ví v Itálii, Francii, Irsku, Británii... Ale zrovna tam to trochu přehánějí - alespoň podle některých hlasů.

V britském městě Swindon, mají něco, co se nazývá "Magic Roundabout". Pokud v této komplikovanější křižovatce vidíte velký kruhový objezd, po kterém se jezdí v protisměru (Anglie! Jezdíme vlevo!) s nájezdy komplikovanými dalšími kruhovými objezdy, nedivím se, že jste zmatení. Pokud vidíte to, co ukazuje značka - pět kruhových objezdů "shodu okolností" spojených krátkými jednosměrkami, už to tak nepochopitelné není. Možná dokonce méně, než některá brněnská značení. ;-)



Nemůžu ale popřít, že takováto značka nepřipraveného řidiče snadno vyděsí. Nemluvě o tom, že tuzemce děsí už i jen jeden jediný kruhový objezd kroužený "po anglicku" vlevo.


Na podporu tohoto uspořádání lze poznamenat jediné: po swindonském kruháči v této podobě auta krouží už 25 let.


Jak to ve Swindonu na kruháči funguje, vysvětluje zajímavě Tom Scott.


Podle zmínky ve "wired" videu, Američané nemají prý kruháče v lásce. Ale i na ně dojde: LA’s First Big Roundabout Coming This Year - Curbed LA. ;-)


Čti také



Čti dál
středa 10. srpna 2016

Chytrá helma Skully neslavně končí

Leave a Comment
S nadšením přivítaná a motorkářskou společností dlouho očekávaná chytrá helma Skully neslavně končí.
Skoro tak nějak "po našem" - defraudací. Prostředky vybrané na vývoj padly prý "na děvky a chlast". Všichni podporovatelé startupu SKULLY AR-1, The World's Smartest Motorcycle Helmet spláčou. Zůstanou bez helmy i bez peněz. A to Skully AR-1 měla stát $1500. To vážně není málo.

Kromě jiného je to další skvrna na idei crowdfundingu, který je pomalu označován za další plasknoucí bublinu (The crowdfunding bubble has well and truly burst).

Nicméně naděje umírá poslední a doufejme, že snad někdo chytrou helmu z prachu cesty zvedne, opráší a vývoj dotáhne do zdárného konce.


Více:


Čti dál
úterý 9. srpna 2016

Brněnské komunikace ohlašují nový web

Leave a Comment
Brněnské komunikace mají v novém web www.bkom.cz. Propaganda hlásá, že nový web www.bkom.cz je přizpůsoben i tabletům a mobilním telefonům, řidiči tak prý mohou potřebné údaje o situaci ve městě zjistit kdekoliv. Článek Brňané budou moci lehce zjistit, kde se chystá blokové čištění na webu Brněnská drbna si všímá hlavně sekce čištění ulic, věčné to brněnské bolesti. Nicméně na to se každý mohl připravit už dřív podle předem známého rozpisu, jen ne interaktivně, ale pouze v tabulce v pdf. S novým webem by měly přijít i další služby, jako upozorňování na čištění ve vybraných lokalitách. Jako mapové poklady web využívá Mapy Google a vychytrale si "přivlastňuje" standardní vyznačení provozu.


Web www.bkom.cz má ale ještě spoustu slepých uliček a i po čtvrt roce upozorňuje na dávno proběhlé jarní čištění ulic, jako na aktualitu. Rezervy tu jsou...

Čti dál
středa 29. června 2016

Kamera ve službách práva a pořádku

Leave a Comment
Doporučuju ti si přečíst neveselý, leč poučný příběh Zvítězí pravda nad lží a nenávistí? Aneb bez kamery ani kilometr... na SKUTRPORTAL.cz:
"...výše zmíněné dodávkové vozidlo do mě ... nacouvalo ... pokračovalo převyprávěním vzniklé situace řidičem bílé dodávky. Jaké však bylo mé překvapení, když tato dotyčná osoba celou situaci popsala, avšak maličko zamíchala pořadím, kdy já jsem byl označen za viníka nehody, který neubrzdil svůj stroj a zezadu narazil do dodávkového vozu."
Otázkou zůstává, jestli by měla nahrávka důkazní váhu (viz třeba Autokamery a legislativa - Kamera do Auta). Ale vidět kameru, nejspíš by si ten šofér lhát netroufl.


Pokud by sis dovolil trochu víc paranoie, musel bys ale namontovat jednu dopředu, druhou dozadu (ostatně jako mají půjčované skútry Sharing Enjoy), další na helmu...

Čti dál
úterý 21. června 2016