Tiché vozidlo, nebezpečné vozidlo

Leave a Comment
Není to žádná velká novinka, aspekt nebezpečné bezhlučnosti se probíral ještě když byl elektromobil absolutní exotika. Je skoro s podivem, že úřední nařízení ohledně slyšitelnosti elektromobilů přichází až teď.
"Jednou z velkých výhod elektromobilů a hybridů je jejich téměř bezhlučná jízda. ... A to je něco, co dělá úředníkům americké vládní agentury NHTSA starosti, proto rozhodli, že (v zájmu prevence zhruba 2400 zranění chodců ročně) od roku 2019 budou tyto vozy povinně muset vydávat umělý zvuk, upozorňující, že se vůz blíží."
Čti Tiché jízdě zvoní hrana. Elektromobily musí vydávat hluk na auto.cz.


Čti dál
středa 30. listopadu 2016

Zákazy problémy s emisemi neřeší

Leave a Comment
Doporučuji zajímavý článek Emise elektromobilu - Elektroauta emisní problém neřeší, hlásí Dekra:
"Politici ve Stuttgartu, a jsem si jistý, že i u nás, volají při zhoršených emisních podmínkách po regulacích dopravy, uzavírání jízdních pruhů a podobně. Jejich řešení ale většinou vede k tvorbě kolon, což je přesně to, čeho by se měli vyvarovat. Emise pevných částic vznikají při brzdění a rozjíždění, takže naopak plynulá doprava co možná největším počtem jízdních pruhů je receptem na snížení emisí. Dalším účinným příspěvkem k lepšímu vzduchu je pravidelné a důkladné čištění povrchu silnic. Jenže to znamená plánování, práci a peníze navíc…mnohem jednodušší je omezovat řidiče, kteří mají jen málo možností se bránit."
Zdrojem je rozhovor Dekra-Auto-Chef zu Feinstaub in Stuttgart: „Es gibt Besseres als Fahrverbote“ - Wirtschaft - Stuttgarter Nachrichten.

Doplňuje to informace zmiňované v Snížení rychlosti emise nesníží! Fyzika! zde na Kabinet Motorismu. Pěkně to zapadá.


Čti dál
úterý 29. listopadu 2016

Motorky a skútry na elektriku nás neminou

Leave a Comment
Elektřina. Sama o sobě čistá forma energie uchvacuje spoustu snílků i vizionářů. Vzpomeňme jména Nikola TeslaFrantišek KřižíkThomas Alva EdisonCamille Jenatzy nebo Elon Musk. Pohon vozidel elektromotorem samozřejmě není nic nového. Všichni víme, že "stojící elektromotor má obrovský točivý moment. Využívá se proto především u dopravních strojů a v elektrické trakci." To jsou vlaky, metro, tramvaje a také trolejbusy. Použití elektromotoru v menších dopravních prostředcích léta naráželo, a ostatně stále naráží, na nedostatečnou kapacitu baterií. Tato bariéra postupně padá až v posledních letech s obrovskými pokroky v technologiích spojených s elektronikou.


Tak se po autech dostává elektropohon i do "jednostopých vozidel". Přesně v intencích vývojové spirály byla nejdříve elektrifikována kola. Tyto "elektromopedy" získaly záhy obrovskou oblibu. To samo o sobě je celkem paradoxní, protože moped se spalovacím motorem, natož skutečnou motorku s aureolou čirého nebezpečí by si z jezdců na elektrokolech pořídil málokdo. Teď jsou na řadě motorky. Sám jsem už psal o skútrech Volt 90HERO T6 a Gogoro.

Elektromotorky jsou podle Good, bad and ugly of electric motorcycles na Motorbike Writer příliš tiché, což je ještě větší bezpečnostní problém než u elektromobilů, mají omezený dojezd (Ale cca 300 km na město dobrý, to má malý skútr s 8l nádrží taky a stačí. Ale na výlet k moři?), je potřeba stále dlouhý čas na nabití baterií (proti pár minutám načepování benzínu), jsou drahé (každá módní a technologická novinka vždycky stojí víc, než by musela) a jsou - ošklivé. No, je jich hodně ošklivých. Designéři se snaží často udělat elektromotorku tak, aby nevypadala jako motorka (třeba Motochimp i když to není vlastně motorka). A to je špatné.

Na druhou strojům od ZERO MOTORCYCLES nebo Energica Motor Company těžko co vytýkat (Hot new Energica electric stays cool - Motorbike Writer). Samozřejmě s ohledem na výše sepsané obecné neduhy elektromotorek. O žhavých novinkách těchto i dalších značek se dočtete v článku Eicma: novinky bez nádrže na Motorkáři.cz.

Stejně jako pro elektromobily se v některých zemích chystají pobídky a úlevy (viz Electric motorcycles to get government subsidies – Motorcycle Sport & Leisure). A stejně tak lze usuzovat, že k nám se tento přístup nedostane.

Elektropohon má oproti spalovacímu motoru s nezbytnými převodovkami a variátory nesporné výhody. Podle mě ale bere motorkám "duši". Měknou.


Čti dál
pátek 25. listopadu 2016

Snížení rychlosti emise nesníží! Fyzika!

Leave a Comment
Podle článku Zpomalit z 50 na 30 vzduch ve městech nevyčistí, lepší je zelená vlna na iDNES.cz (zdroj) německý autoklub ADAC zpracoval studii, ve které měřil emise aut s různými motory. Výsledek? Snížení rychlosti z padesátky na třicítku nesnížilo emise oxidu dusíku ani oxidu uhličitého. „Zavedení rychlostního limitu 30 kilometrů v hodině v centrech měst nevede ke zlepšení kvality ovzduší a není proto vhodným trvalým řešením,“ uvedl mluvčí ADAC Andreas Hölzel.

Přátelé, fyzika! Kdy už to zeleným dojde, že jsou zákony, které obejít nelze?


„Pokud chceme zlepšit kvalitu vzduchu v našich městech, musíme se zabývat především systémovými změnami, které zahrnují třeba inteligentní řízení dopravy,“ uzavírá zprávu ADACu jeho viceprezident pro dopravu Ulrich Klaus Becker.


Čti dál
středa 23. listopadu 2016

Každá motorka s automatem?

1 comment
Stejně jak máme dnes zažito, že každý skútr má variátor, tedy "automat" (neřadí se), tak považujeme za samozřejmost, že na "opravdové" motorce se řadit musí. Ale není tomu tak. Stále častěji se objevují stroje s automatickou převodovkou. Honda má DCT, jak známe z aut, Aprilia zase CVT, což je elektricky řízený variátor (používaný ve velkých skútrech).
Existuje ale varianta pro všechny "ride by wire" motorky: ShiftFX - Electronic Shift Transmission. Celá sestava komponent je takový upgrade. ShiftFX má režim automatu i poloautomatu, páčka spojky zůstává, pro jistotu a speciální případy, a ovládá se stávající převodovka. Není to až tak nové a přivedlo mě na to video ShiftFX - Turn Any Motorcycle into Automatic Motorcycle! na YouTube.

O ShiftFX se toho ale zase všeobecně moc neví, dohledal jsem jen články kopírující oficiální web. Nicméně za prostudování to jistě stojí.


Honda, DCT





Aprilia, CVT


Honda, Aprilia a k tomu navíc "Bavorák"?



Osobně mám zcela jasno ohledně automatu v autech - jízda s automatem je jednoduší, pohodlnější a tím pádem i bezpečnější. Ohledně automatu ve skútru mám jasno také - to k sobě prostě patří a jde hlavně o snadnost ovládání stroje a jeho jednoduchost. Variátor je opravdu strašně primitivní a se skutečnou převodovkou plnou ozubených koleček nesrovnatelný. Ale motorka s automatem? Jestli nechceš řadit, jeď na skútru. A jestli nechceš jet na skútru kvůli egu (protože jiný důvod není!), tak se nauč řadit. No, já vím, snadno se něco od stolu vykřikuje... A vývoj nezastavíš. ;)


Čti dál
úterý 22. listopadu 2016

Po roce opravdu nových motorkářů ubylo

Leave a Comment
Podle článku Rok tvrdšího výcviku motorkářů: ubylo autoškol i zájemců o řidičák na iDNES.cz se potvrdily všechny předpovědi, zmiňované letos na jaře třeba v článcích Uchazečů o řidičák na motocykl po zpřísnění pravidel letos asi ubude, hlásí autoškoly na Aktuálně.cz a Nová pravidla autoškol odrazují zájemce o řidičský průkaz na motocykl na iDNES.cz.

Novela zákona upravující praktické zkoušky v autoškole pro motocykly (bez rozdílu kubatury!) začala nenápadně platit od listopadu 2015. Zásadní novinkou jsou jízdy na cvičišti (slalom, vyhýbání, ale i tlačení motorky a parkování "couváním") a cvičné jízdy (ne ale hned od začátku) a závěrečné zkoušky na motorce sólo, s instruktorem v/na doprovodném vozidle. A ano, jistě - novinkou byl i skokový nárůst ceny. Také pro všechny kubatury. Vše je pěkně sepsáno a ukázáno třeba v článku Motorkáři mají v autoškole nové jízdní testy. Potrápily i profíky na iDNES.cz a v popisu Řidičský průkaz skupiny A na AUTOŠKOLA AHHA BRNO. A samosebou najdete i další informační zdroje. Tyto zdroje jsou. ;)






Podle mě si teď v patnácti bude na padesátku dělat papíry (AM) jen opravdu bohatý fracek. Skoro stejně totiž za rok vysolí za papíry na stopětadvacítku (A1). A za dva roky ho čekají další zkoušky na A2, protože A1 se ne... Ale ne, rozšiřuje, takže "jen" rozšíření. Asi za polovic.

Doopravdy spousta autoškol přestala kurzy na motorky nabízet a pro závratný nárůst ceny se do papírů na motorku nepustí každý. Také náročnost zkoušek a obava z "propadnutí" odrazuje i zkušené "béčkaře". Ti mají alespoň alternativu ve skútrech (díky bohu!), což je současně obrovský paradox: aby mohl řídit takřka stejně rychlý a obdobně výkonný stroj o stejném obsahu se jeden musí trápit na cvičáku při slalomu a jezdit hodiny pod dozorem v provozu a druhý - prostě sedne a jede. Stačí jen, že kdysi dávno udělal zkoušky na auto a nemusí řadit. Přitom všechno, všecičko ostatní je pro oba úplně stejné!

Závěr nebo hlubší kritiku ale nečekejte. Spíš nad tím jen kroutím hlavou, jezdím na skútru jak ďas a střádám na papíry na motorku. A doufám, že mi to s nabytými skútrařskými zkušenostmi půjde snáz a třeba trochu sleví.


Přečti si také



Čti dál
neděle 20. listopadu 2016

Carsharing v Brně

Leave a Comment
Ekologičtí aktivisté a zelené samosprávy propagují spolu s cyklistikou také carsharingCarsharing (sdílení aut) je vlastně taková předplacená autopůjčovna skloubená s družstvem. Která vlastnost převažuje záleží na konkrétním provedení.

Nemíním se k tomuto samotnému fenoménu nijak zvlášť vyjadřovat. Jednoduše: jako konzervativně smýšlejícímu jedinci se mi tato současná levicová móda nahrazovat staré známe běžné komerční služby, jako jsou třeba autopůjčovny, stejnými službami pouze obalenými módními slogany, vůbec nelíbí.

Nicméně současný tlak i mě nutí si o nabídce carsharingu něco zjistit. Nepřekvapí, že seznam s popisem nabídky v Brně působících poskytovatelů carsharingu najdete na serveru pro-cyklistického a dotacemi financovaného spolku Brno na kole.

Na druhou stranu takové nevlastnění auta, se kterým jsou díky dlouhodobě špatnému vedení města, dlouho odkládané a protahované výstavbě městského okruhu, může otevřít cestu k motorkám a skútrům - skutečné alternativě k osobní automobilové dopravě. Mít neustále k dispozici vlastní dopravní prostředek za zlomek pořizovací ceny auta, se zanedbatelnou spotřebou a provozními náklady vůbec, s bezproblémovým parkováním (aspoň podle momentálních návrhů rezidenčního parkování v Brně) a v případě nutnosti něco nebo někoho odvést si auto půjčit přeci nezní marně.

Popis služeb jsem i já, stejně jako Brno na kole, převzal ze serverů jednotlivých firem, takže lépe si prostudovat konkrétní a aktuální nabídku a podmínky jednotlivých firem:

Carsharing AJO.cz - Alternativa k vlastnění auta

  • AJO auto si odemknete chytrým telefonem nebo vám jej při převzetí dálkově odemkne dispečer. Klíčky jsou v autě, technologie zabraňuje jejich zneužití. Zatím jsme jen v Brně.
  • Auto lze převzít i vrátit v noci i o víkendu.
  • Palivo je zahrnuto v ceně.
  • Auto můžete mít na hodinu, ale i na týden.
  • Tříhodinové používání auta stojí (při nájezdu 10 km) 94 Kč. 
  • Dacia Logan MCV a Hyundai i10, LPG


Autonapůl | První český carsharing

  • Auto jaké zrovna potřebujete. Např. Opel Zafira, Škoda Octavia kombi, Kia Ceed kombi, Ford Transit Custom, Škoda Roomster,, Škoda Fabia kombi, Kia Ceed, Škoda Citigo (i s automatem)
  • Původně nová nebo předváděcí auta.
  • Dostupné 24 hodin denně / 7 dní v týdnu
  • Rezervace na internetu (vč. Android/iOS)
  • Otevírání aut čipovou kartou
  • Platí se pouze za ujeté km a rezervované hodiny
  • Palivo, pojištění, veškerá výbava a servis jsou v ceně
  • Na dálnici i do zahraničí


EMUJ | První carsharing elektromobilů v Brně

  • pouze na elektřinu
  • PEUGEOT iOn a NISSAN Leaf
  • Můžete nastoupit do kteréhokoliv auta kdekoliv ve městě.
  • Každé auto má své stálé parkovací místo. Odpadne vám stres z hledání, kde zaparkovat.
  • Dálniční známka




Čti dál
sobota 19. listopadu 2016