Rally roadbook na koleni?

Leave a Comment

Nedávno skončil další Dakar. Tento závod sleduji od dětství, ale spíš tak jako povrchně, hlavně "obrázky". No a tak až poměrně nedávno mi došlo, o co všechno vlastně v takové soutěži jde. A jak velkou roli v tom hraje navigace a při ní roadbook. Jo ty že nevíš o čem píšu? Tak si přečti a skoukni Dakar: Jak funguje navigace při dálkových rally? | Motorkáři.cz a třeba Dakar za oponou - Rallye Dakar 2022 | Česká televize (zhruba poslední třetinu).


Ukázka roadbooku pro rally

Roadbook se mi líbí a fascinuje mě. Nemám sice pražádné závodnické ambice, ale říkal jsem si, jestli někdo neudělal, v době všemožných ptákovinových aplikaček, nějakou takovou třeba jako gps navigaci, co by ukazovala cestu stejným způsobem, jako na rally. No, nenašel jsem. (Což samozřejmě neznamená, že taková roadbooková navigace neexistuje, nebo záhy nebude.) Nebo z popisu nepochopil, že je to ta navigace, co hledám.


Nicméně našel jsem web Rally Navigator (a k němu současně aplikačku). Rally Navigator umožňuje "snadným" způsobem sestavit roadbook pro požadovanou trasu. Jenže! Jenže musíš vědět, co děláš. A to není jen tak. Zkusil jsem jen takovou krátkou trasu "kolem komína", pravda, jen tak "z voleje", ale sorry jako. Na to jen tak pro srandu je to trochu moc práce. Ale o to víc klobouk dolů před těma, kdo roadbooky sestavují.


Ale pokud máš trpělivosti víc než já, web obsahuje jak návody, tak pravidla a ukázkové roadbooky pro různé typy rally. Služba je to sice pro seriózní účely placená, ale na ochutnání to plně postačí.


Pak tu máš ještě Rabbit Rally | Regularity Rally with Precision. RoadBook Designer by měl umět sestavit radbook automaticky při průjezdu trasou. Ten jsem ale ani nezkoušel. Třeba příště.


(za ilustrační obrázek díky rallynavigator.com)

Čti dál
neděle 23. ledna 2022

Nové zkušební otázky v autoškolách

Leave a Comment

Osobně si myslím, že ani víc otázek a ani videa z člověka lepšího řidiče neudělají, ale prosím...

 

„Bezpečnost silničního provozu je jednou z mých priorit, proto oceňuji, že v první polovině února letošního roku budou do testů pro nové zájemce o řízení zařazeny nové otázky, které připravují na každodenní situace za volantem. Také se v této sadě poprvé u nás objeví i video otázky, což je věc, kterou budeme v budoucnu dále rozvíjet,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. 

 

Nová sada obsahuje 35 textových otázek a tři video otázky. V rámci zkoušky z odborné způsobilosti žadatelů o řidičská oprávnění budou otázky zařazeny od 13. 2. 2022. Zájemci se s nimi mohu seznámit a vyzkoušet si je na webu noveotazky.cz.

 

„Naším cílem je tzv. VZOR = Vzdělaný-Zdatný-Odpovědný-Řidič, který má znalosti, ovládá vozidlo a uvědomuje si důsledky svého chování. Jsem přesvědčen o tom, že balík nových otázek nás k tomuto cíli u těch, kteří s řízením teprve začínají, zase o trochu posune,“ doplňuje ministr Kupka. 


Odkazy:


Čti dál
středa 19. ledna 2022

Změny (nejen) na silnicích 2022

Leave a Comment

Jako obvykle s novým rokem nabývá účinnosti spousta změn v rozličných zákonech. Několik se jich dotýká i provozu a není to jen to diskutabilní 1,5 metrové objíždění cyklistů. A většinou nepřekvapivě přituhuje.


Strážníci obecních či městských policií mohou vyřizovat příkazem na místě přestupky související s neoprávněným užitím vyhrazeného jízdního pruhu.


Je upravena promlčecí doba u objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla.


Je povolena vyšší rychlost vozidel Integrovaného záchranného systému.


Nově se budou zapisovat i 2 body v bodovém hodnocení řidičů za neoprávněné stání vyhrazeném pro osoby se zdravotním postižením nebo zneužití parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním postižením.


Nově je možné řídit traktory i s řidičským oprávněním skupiny C. Taková účelovka, no.

U dvoukolových a tříkolových vozidel je řidičák na AM nově nutné až pro vozidla s rychlostí více než 25 km/h. Řízení pomalejších vozidel je možné bez řidičáku. Jestli je to dobře nebo špatně se spíš teprve ukáže. S AM je teď možné řídit také čtyřkolky s výkonem až do 6 kW (dosud 4kW) a s B1 je možné řídit také terénní čtyřkolky s jakkoli výkonným motorem (dosud to bylo maximálně 15 kW).

Řidič motorového vozidla musí při předjíždění cyklisty dodržet boční odstup nejméně 1,5 metru. Kde je maximálně 30 km/h, platí odstup nejméně metr jeden.

A výjimka pro cyklisty z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích. Takže další legalizace cyklistické neposlušnosti.

Na "pivních kolech" bez alkoholu.

Nulová tolerance alkoholu platí už i pro spolujezdce na motorce.

Nově mají možnost označovat vozidla speciálním označením i někteří zdravotničtí pracovníci poskytující domácí péči. Důsledek "modrých zón"?

Také obce mohou iniciovat řízení o odstranění vraku z veřejně přístupné účelové komunikace. 

Jsou vyšší pokuty za odmítnutí nízkorychlostního kontrolního vážení. To počítám ani většina lidí ani neví, co je. ;-)

Od poloviny roku 2022 budou vozidla nad 3,5 tuny platit mýto i na dalších silnicích I. třídy.

Tak na to mysleme.

Čti


Čti dál
neděle 16. ledna 2022

Formule 1 v sezóně 2022

Leave a Comment

Dakar 2022 skončil a na Africa Eco Race si počkáme do března. A úplně stejně si počkáme na začátek nové sezóny Formule 1. A ta nám přijede ve zcela nových monopostech! Nové specifikace, které mají udělat závody zase zajímavější, pěkně shrnuje video WATCH: Everything you need to know about the new 2022 F1 car. Širší popis parametrů nových monopostů F1 najdete na stránce 10 things you need to know about the all-new 2022 F1 car. No jak budou tedy ef-jedničky vypadat? Podívejte se na video Imagining The All-New 2022 Car In Team Liveries #Shorts - YouTube


Čti dál

Co když si Renault Scenic II nenechá zařadit zpátečku? SOLVED

Leave a Comment

Znáš tu teorii o zabudovaných "kurvítkách" v rozličných zařízeních? "Oblíbené" jsou méně kvalitní kondenzátory v jakékoliv elektronice. Tentokrát jsem na "kurvítko" narazil v našem postarším autě Renault Scenic II, 1,5 DCi, r.v. 2008, najeto přes 170 000 km, v podobě kusu plastu.


Vraťme se ale o několik dnů zpět. Je Vánoční večer, svátek klidu míru a pohody, odjedeš na návštěvu a - už neodjedeš. Najednou nejde zařadit zpátečka! Kroužek nahoru, přitáhnout k sobě a dopředu... To už nejde. Ani zvýšenou silou, ani po různých tricích se spojkou a popojížděním. Nic. Dozadu se nejede.


Můžeš to brát jako znamení. To může pravda taky znamenat cokoliv. Nicméně necháváš auto na místě, půjčuješ si jiné, přes svátky a trvající lockdown víceméně volné, a po třech dnech svátků se snažíš domluvit servis. Přiznáš si, že řazení už dříve párkrát zazlobilo a podezření padá na lanovody (3.500,- Kč). Tvůj servis by se na to podíval nejdřív za čtrnáct dnů, jiný ani nebere telefon. Ale protože "každej je něčí známej", podaří se přesvědčit známý pán rodiny jedné známé, že se na to aspoň podívá. Ten auto po chvíli vrací s tím, že když se "takhle prudce škubne k sobě, tak tam zpátečka zapadne". Na 90 %. A že se máš ozvat po Novém roce. Ale jak se posléze ukáže, škubnout se musí opravdu silně a třeba manželka zpátečku nezařadí.


I když předpokládáš, že do opravy se raději pouštět nebudeš, stejně ti to nedá a zkoumáš servisní manuál (kde nic neobjevíš) a zapátráš po internetech. Na fóru Renault clubu ale taky nic relevantního nenajdeš (což neznamená, že to tam není). Výsledek se dostaví, až když zkusíš - vzhledem k původu vozidla - francouzštinu. Na fóru Planete Renault dohledáš vlákno Scénic II Soucis avec le levier de vitesse Réglé -P0 pojednávající přesně o tvém problému včetně řešení! (Ne, neumím francouzsky, ale obrázky a strejda Google k pochopení postačí bohatě).


Celý problém zablokované zpátečky v Renaultu Scenic je v plastovém obložení kulisy, které tvoří kloub pro čep řadící páky. Patrně se užvýkaly nějaké zobáčky (?) a bílé plasty obložení se tak při zatlačení kulisy dolů rozšklebují a zarazí se pak o plastovou klec mechanismu řadící páky. Po doporučeném trhnutí silou se plasty obložení rozjedou úplně a kulisa se pak otvorem protlačí. Čímž se ale vše ničí ještě víc. :-(


Po prozkoumání obrázků od frantíků...


(kolega udělal dírku a protáhl drátek, z fóra)

(druhý kolega vyrobil celý plast nový, z fóra)

Si jdeš do auta nález potvrdit a následně provedeš "opravu" tím, co máš po ruce - elektrikářskými plastovými stahovacími pásky:


(rozšklebené obložení kulisy)

(oprava stahovacími pásky)

Je ti samozřejmě jasné, že toto je sice funkční, ale těžké provizorium. Nicméně se dá provést jen po vycvaknutí manžety řadící páky a vrchního krytu konzole. Bez potřeby jakéhokoli nástroje!


Další etapa, až bude tepleji, bude stáhnout ty bílé plasty nějak poctivěji. Nabízí se (včetně variant opravy):

  1. vyvrtat dírku/y a stáhnout plasty šroubky (lepší než drátek, potřeba odmontovat konzolu)
  2. vypilovat a vytvarovat z plechu (z podložek?) "stahovadlo" (lepší než stahovací pásky)
  3. to stejné vytisknout na 3D tiskárně ;-)
  4. to stejné, ale z drátů - novoroční inspirace košíčkem na špuntu šampaňského :-D
  5. rozšířit otvor v kleci řadící páky (fuj!)
  6. sehnat nebo vyrobit obložení nové, celé to rozebrat a vyměnit. (tak to určitě!)


Podle informací z onoho fóra a pak i dalších indicií se na tento "drobný zádrhel" mohou těšit majitelé Sceniců +/- 2008 s najetými +/- 200.000 km. Tak hodně štěstí, trpělivosti a fištrónu!


Hesla: levier de vitesse, revenir, marche arrière bloquée, reverse gear blocked, reverse gear cannot be engaged, zablokovaná zpátečka, nejde zařadit zpátečka

Čti dál
sobota 2. ledna 2021

Nový bodový systém od 2022?

Leave a Comment
Na facebookové stránce BESIPu potažmo Ministerstva dopravy se objevil odkaz na speciální stránku Ministerstvo dopravy ČR - Nový bodový systém k novele bodového systému. Vzápětí jsem to slyšel i ve zprávách v televizi, takže se dá čekat, že se kolem toho rozjede větší kampaň.


Hlavní novinky:
  • Nově pouze tři sazby bodů: 2, 4 a 6.
  • Větší postihy pro "piráty silnic"
  • Poloviční bodová hranice pro odebrání řidičského průkazu u začínajících řidičů po dobu 2 let.
  • Informace o stavu bodového stavu konta pomocí SMS, e-mailu nebo datové schránky. Konečně!
  • Na dálnici 140, legálně ;)
  • Povinné rozestupy mimo obec proti "lepení na zadek"

Podle plánu by novela bodového systému měla být účinná od roku 2022.

Další zdroje

P.S. Ono toho bude jak se ukazuje mnohem mnohem víc a mnohem mnohem víc kontroverznější, než to vypadalo při první zprávě. MD pouští informace o změnách pěkně po kapkách...

Čti dál
pátek 22. května 2020

Je lepší Honda NC750S nebo NC750X?

1 comment
Je lepší Honda NC750S nebo Honda NC750X? Na takovou otázku bych snad i mohl nějak vyhýbavě odpovědět, pokud bych ji ale nepovažoval za úplně blbou. "Esko" i "Ixko" jsou jsou totiž úplně stejné stroje! No, skoro. Liší se "jen" výškou podvozku a řidítek a "kapotáží". Ale přesněji toto dělá ten hlavní rozdíl v charakteru naháče a (malého) cendura. Onehdy jsem pro názornost udělal narychlo pár srovnávacích obrázků siluet.



Spasováním obrázků podle rámu a motoru (ty s modrým pozadím) je jasně vidět, že "tělo" i "střeva", nebo vlastně "srdce" obou "encéček" jsou úplně shodné. Včetně ocasu a zadních stupaček.

Nemá cenu se teda dohadovat, co je lepší. A stejně tak je úsměvné tvrdit, že s jednou je větší zábava jak s druhou. Prostě někdo má raději naháče, druhý se cítí dobře s nálepkou cestovatele. Obě motorky toho zvládnou víc, než co kdo v našich končinách vyzkouší. ;)

Technické údaje hledej u výrobce na Honda NC 750S | Katalog motocyklů a motokatalog na Motorkáři.cz a Honda NC 750X | Katalog motocyklů a motokatalog na Motorkáři.cz

A ano, v tomto srovnání vynechávám Integru i vzdáleněji příbuzné X-ADV.

Čti dál
pondělí 18. května 2020